Recension av Cube

Ã…r: 1997
5/11 2003
Recenserad av MfAP
S
ex människor vaknar upp i konstiga, kubiska rum, utan att veta hur eller varför de har kommit dit. Rummen sitter ihop som i ett rätvinkligt koordinatsystem, och visar sig utgöra en väldigt stor kub. Alla rum ser likadana ut, med undantag för färgen på belysningen. Vissa är ofarliga, medan andra innehåller dödliga fällor. Våra vänner försöker förstå hur det hela hänger ihop - vad kuben är, vem som har byggt den, varför de är i den och framför allt hur de ska ta sig ut.

Det är en udda samling stereotyper vi har att göra med - en hetlevrad polis, ett mattesnille med glasögon, en autistisk man med ticks, en cyniker, en läkare och en fransk, hårdnackad utbrytarkung. (På sätt och vis påminner de om arbetslaget i tragiska "Species".) Stämningen i gruppen är genomgående dålig, och de stackarna gör av med minst hälfen av all energi på gräl med varandra.

"Cube" har sina positiva sidor. Till att börja med är det en intressant idé, och man drabbas faktiskt av en genuin nyfikenhet kring den mystiska kuben. Dessutom är det fullt möjligt att filmen haft en extremt liten budget. Förmodligen har man bara jobbat med ett eller högst ett par kubiska rum, men ändå får man intrycket av att storkuben verkligen är stor. Det är alltid lika skönt att få se bevis på att en stor budget varken är nödvändigt eller tillräckligt för att göra bra film.

Tyvärr är inte heller en låg budget någon sådan garanti. "Cube" lider av ett dåligt manus, som dessutom är illa framfört. Karaktärerna är stereotyper, som samtliga är överspelade. Dessutom är filmen bitvis långtråkig med långa transportsträckor, som kanske borde klippas bort. Här och där gör den försök till filosofiska resonemang, men utan finess eller omsorg. Det psykologiska "experimentet" blir också poänglöst i och med skådespelarnas dåliga insatser - man kommer helt enkelt aldrig karaktärerna tillräckligt nära för att förstå vad som kan röra sig i deras huvuden. Sist men inte minst är "Cube" totalt osannolik - även då man godtagit allt det som gärna får vara osannolikt i fantasifulla science fictionfilmer.

Det är synd att man inte har lyckats göra mer av en så intressant idé. Möjligen hade kortfilmsformatet passat bättre. Säkert är i alla fall att filmskaparna behöver lite mer övning.

henrik_a87 2 har röstat
MfAP 86 har röstat