Betyg idag: 1 051 Besökare idag: 4 664

År: 1983
21/8 2004
Recenserad av Redwood
S
tephen King är en av de mest filmade författarna. Hans populärkulturella skräckromaner och -noveller har konverterats till bioduken i filmer som Carrie (1976), The Shining (1980) och Cujo (1983). Cujo är ett indianskt ord för "fara som inte kan stoppas".

Cujo handlar om familjen Trenton. Sonen Tad (Danny Pintauro) har hemska mardrömmar om monster i garderoben och sådant. Det har förresten vartenda barn någon gång i livet. Hans mor är otrogen och hans far har problem med arbetet. (Som en normal amerikansk familj, med andra ord...)

Mamman Donna (Dee Wallace Stone) och Tad åker ut till en mekaniker på landet för att få bilen reparerad. Den är nämligen i väldigt dåligt skick. Mekanikern har en S:t Bernhardhund, Cujo, som i början av filmen har blivit biten av en rabiessmittad kanin. Vad som händer kan ni lätt tänka er. Bilen pajar, och hunden är i detta fall inte människans bästa vän...

Regissören Lewis Teague har gjort ett bra jobb och garanterar att hålla spänningen på topp. Skådespelarna lämanr kanske något att önska, men tyngdpunkten är i och för sig lagd på hunden Cujo och det är naturligtvis det enda vettiga.

Andra bra saker är musiken av Charles Bernstein och kameraarbetet av Jan De Bont, som kanske är mest känd för att ha regisserat The Haunting och Tomb Raider 2. I en speciell scen vrider kameran runt bilen i en 360-graders tagning.

Filmteamet använde fem levande hundar, en mekanisk hund samt en karl i hunddräkt i rollen som Cujo. En av hundarna ville visst vara galen i verkliga livet också och rev Dee Wallace Stones stuntkvinna i ansiktet. Hon återställdes visserligen helt.

Redwood 11 har röstat

Children of the Corn
Chinatown
Jag bekänner
Aladdin
Jakten på den försvunna skatten
Mamma Mia!
Att angöra en brygga