Recension av Den gyllene blommans förbannelse

Regissör: Zhang Yimou
År: 2006
28/2 2009
Recenserad av soderbaum
D
en oscars-nominerade The Curse of The Golden Flower är nästa storslagna film i raden av mästerregissören Zhang Yimou, baserad på dramat Åskstormen av Cao Yu. Den når inte riktigt upp till samma nivå som Hero men är definitivt sevärd ändå.

Filmen utspelar sig under tiden efter Tang-dynastins fall på 900-talet under en turbulent period i Kinas historia som kallas för De Fem Dynastierna (Wudai) och De Tio Rikerna (Shiguo).

I filmen får vi följa livet vid hovet i en av dessa fem dynastier, Senare Shu, och de tragedier, intriger och sluga maktspel som utspelar sig där.

Kejsare Ping (Yun-Fat Chow), en man av ringa härkomst och höga ambitioner, har tagit makten och styr sitt rike med en järnhand. Han ämnar fira Chonjiu-festivalen tillsammans med den kejserliga familjen men fruktar ett uppror och är evigt misstänksam, till och med mot sin egen hustru och sina barn. Intrigerna tätnar när näst äldste sonen får reda på en fruktansvärd hemlighet om sin far.

I dessa maktens korridorer i ett tusen år gammalt Kina är det bara den mest hänsynslöse som segrar.

Den gyllene blommans förbannelse gör en underbar skildring av Tang-dynastins Kina med fantastiska skådespelarinsatser, spektakulära miljöer och otroliga kostymer. Är det något man kommer ihåg efter den här filmen så är det alla fantastiska färger. Man har dock offrat den historiska förankringen aningens till förmån för mer spänning och drama. Men utöver det en fängslande och härlig film värd att se, även om filmens längd gör den lite seg på sina håll. Framför allt är det alltid en härlig omväxling att se filmer som inte är hollywoodproduktioner.

soderbaum 1 har röstat

Den långa flykten
Dödens leksaker
The Roommate
The Revenant
Ett päron till farsa firar jul
The Voices
Star Wars: The Last Jedi