Recension av Cykeltjuven

År: 1948
12/11 2004
Recenserad av joker
M
ed anledning av all bra kritik denna film fått, så kommer antagligen ett flertal utav er vara emot mina åsikter om den här filmen.

Cykeltjuven heter filmen som gjordes 1948 i Italien. Den utspelar sig i Rom under depressionens tid och handlar om en fattig familj där pappan en dag äntligen får ett efterlängtat jobb som affischuppsättare. Problemet är bara att han måste ha tillgång till cykel för att kunna utföra jobbet. Familjen pantsätter då alla deras lakan och köper sedan en cykel för pengarna. Första dagen på jobbet blir cykeln stulen mitt framför näsan på honom. Och då börjar en jakt efter cykeltjuven.

Jag var väldigt nyfiken på den här gamla filmen innan jag såg den och mina förväntningar var ganska höga. Jag tyckte det verkade vara ett ganska patetiskt manus, men den hade ju fått bra kritik så därför tyckte jag det skulle bli intressant hur dem hade utvecklat idén. Det som överraskade mig mest var mina egna reaktioner när jag såg filmen. Jag störde mig så riktigt grovt på handlingen att det fina fotot och ljudet trots tidigt produktionsår ej kunde samarbeta med själva handlingen.

Filmen visar antingen att pappan lider utav tvångstankar eller så visar den en idiotisk italienare. Så uppfattade jag det. Jag kan inte se det på annat sätt hur mycket jag än vänder och vrider på filmen.

Filmen är uppbyggd på ett sätt som säger att han skulle gå under om han inte fick tag på just den cykeln och genom hela filmen får vi följa hans jakt efter cykeln. Man vill ju då sympatisera och kanske identifiera sig lite med huvudpersonen. Men det var omöjligt kände jag. Jag förstår inte varför han måste hitta cykeln. Han kunde väl pantsätta något mer och köpa en till istället för att bli av med sitt jobb och ge sig själv mer problem. Sedan kunde han leta efter den cykeln på fritiden. Vad är det den här filmen vill visa? En idiot? Är det en komedi eller?

Den här filmen visar ingenting egentligen. Ingenting som skulle ha varit värt att gjort en stor uppståndelse med produktion till en film. Denna borde aldrig ha gjorts. Inte sevärd.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Åt det tragiska eller idiotiska.

De fina bilderna och ljudet och för sent 40-tal väger upp den till en svag tvåa.

Zashay 4 har röstat
sethgecko 10 har röstat