Recension av Dagbok från en motorcykel

Regissör: Walter Salles
Ã…r: 2004
19/2 2005
Recenserad av zzzoltan
D
et är ganska lätt att ogilla denna film. En ung Che Guevara (Gael García Bernal) med kamrat (Rodrigo De la Serna) åker motorcykel genom Sydamerika och uppfyller alla myter om den moderna mannen, den självuppfyllande vagabonden. Kvinnor får undergivna biroller och den framtide revolutionsledaren utmålas som något av en latino-James Bond. Han kan krascha med motorcykeln och bara resa sig upp och borsta dammet av sig, han förför heta latinobrudar med ett ögonkast, han är för cool för att dansa, han kan trots allvarlig astma simma över Amazonfloden mitt i natten, oberörd av allt vad alligatorer heter.

Men jag gillar den ändå. Resan genom sydamerika bjuder på otroliga landskap, stadsbilder, byar och människor. Dessutom har jag nyligen rest en del i sydamerika vilket gör att landskapsscenerna blir ännu starkare eftersom de väcker minnen. Det är grymt att få se Machu Picchu helt öde och tomt på turister.

Historien om två unga män som tillsammans upplever sitt stora äventyr må vara klyschig och gjord tidigare, men jag faller för den. Det här är en resa jag vill göra och ett äventyr jag vill vara med om. det handlar inte om genus, det handlar om drömmar.

En kul deralj är att de alltid talar om Amerika, inte Sydamerika, bara Amerika. Vem bryr sig om det där stora bihanget uppe i norr?

Det är lite svårt att relatera till historien eftersom den sägs bygga på Che guevaras egna dagboksanteckningar och gör anspråk på att vara "äkta". hur äkta kan en historia om en man vars ansikte pryder allt från flaggor till skivomslag, strumpor och ölglas vara? Det blir myt iallafall.

Ett tag tyckte jag att det var jobbigt med alla hintar om hur Che Guevara upptäcker sitt revolutionära jag, hur han ser orättvisor och fattigdom och hans blick blir svart av vrede. Men efter ett tag inser man dock att den Guevara som porträtteras här inte är något så enkelt som en revolutionär 007. Man börjar se en inåtvänd sökande ung man med något maniskt i sig. Istället för att se glimtar av en ljus revolutionär framtid på Kuba ser man glimtar av ett desperat självmordsuppdrag i Bolivias djungler. de svartvita bilderna på fattiga arbetare som med tomma ögon tittar in i kameran blir inte längre regissörens billiga knep för att få publiken att känna hur orättvist livet var där och då, utan en bild av vad som försegick i Guevaras huvud när han började se sig själv som utvald messiasfigur med uppdrag att rädda en hel kontinent. det är snyggt.

zzzoltan 30 har röstat

av zzzoltan