Recension av Daredevil

År: 2003
21/11 2003
Recenserad av Hama
N
är jag först hörde nyheten, att Daredevil skulle omvandlas från serietidningsformat till film, blev jag väldigt nyfiken. Hitintills hade filmatiseringen av de gamla marvel-hjältarna, som tex Spiderman blivit mycket lyckade enligt min mening, och jag såg fram emot den senaste i raden.

Daredevil handlar i kort om den blinde advokaten Matt Murdock, som i rättsalen under dagarna skyddar de svaga och utsatta, samt sätter skurkar på plats. På nätterna iklär han sig rollen som den brottsbekämpande och rödklädde Daredevil, detta för att bekämpa den kriminalitet vilken han inte kan besegra i rättsalen, rättvisan är ju som sagt blind.

Murdock kan inte se någonting med sina ögon, detta genom en sorglig olycka vid unga år, men han har istället erhållit vissa andra egenskaper. Superkänslig hörsel och luktsinne för att nämna några, men också ett slags inbyggt radarsystem vilket gör att han kan ”se” ljudvågor.

Storboven i filmen är ”Kingpin” det är han som är hjärnan bakom nästan allt ont som sker i staden, och sedermera Daredevils ärkefiende nummer 1. Problemet är att ingen vet vem som egentligen är Kingpin, vilket gör det svårt för Murdock att skipa rättvisa.
En av Kingpins medhjälpare vill hoppa av brottets bana och bli hederlig, denne medhjälpare är far till kvinnan som Murtog blir blixtförälskad i, Elektra Nachios .

Kingpin skickar den hemske lönmördaren ”Bullseye” för att röja undan Elektra far.
Detta leder till att Murdock måste försöka skydda Elektras far, besegra Bullseye samt klura ut vem som är Kingpin och straffa honom.

När jag såg filmen tyckte jag att inledningen var lite väl svag, kände igen mönstret från många andra filmer. Dock intalade jag mig själv att ha tålamod, det kunde ju bli bättre.
Efter 50 minuter hade jag räknat ut hur filmen skulle sluta, samt kände hur en viss besvikelse började gro.
Känslan 10 minuter före slutet hade ha fått Bruce Banner att slita av sig skjortan och bli illgrön, Peter Parker att svinga sig mot närmsta fönster samt Wolverin att gå bärsärkargång. Kort sagt, jag tyckte filmen var dålig.

Daredevil är enligt mig den sämsta ”Marvel” filmen som har gjorts. Det är inte bara handlingen som är ointressant och torftig, skådespeleriet åker bergochdalbana mellan hyfsade insatser och värdelösa. Ibland kan man undra om Ben Affleck var mentalt närvarande vid inspelningen. Hans karaktär känns uddlös och tråkig. Vilket gäller för nästan alla karaktärer i filmen.
Vissa av specialeffekterna samt några snyggt gjorda slagsmålsscener lyfter dock filmen en aning. Men det viktigaste saknas, en känsla av äkthet samt enerig och karisma från skådespelarna.

Regissören har försökt att få den ”mörka” känslan från de två första Batman-filmerna, att återskapas i Daredevil. Det är mörkt och kyligt bland de nedslitna hustaken, man ska tycka synd om Murdock, han får mycket stryk, folk är rädda för honom. Ändå hoppar han omkring i ”Hells kitchen” och försöker rädda världen. Han är tveklöst beredd att offra livet för den rättvisa han tror på, det spelat ingen roll hur mycket spott och spä han får, brottsligheten skall bekämpas till varje pris.

Resultatet blir en endar röra av dåliga repliker, ointressanta karaktärer och inte minst en tråkig händelseutveckling.
Har du inte sett den här filmen, se den inte.

Yeni 10 har röstat
Hama 12 har röstat