Recension av Darjeeling Limited

Ã…r: 2007
15/12 2007
Recenserad av sethgecko
T
re bröder bestämmer sig för att göra en ”andlig” resa genom Indien, ombord på tåget Darjeeling Limited. Bröderna har nyligen varit med om en personlig tragedi och stämningen är lite si och så mellan dem. Bröderna har givetvis något olika personligheter och det är dessa personligheter som gör att den ”andliga” resan får något konstiga konsekvenser under vägen. Någonstans under resan bestämmer sig bröderna för att söka upp sin mor, som bosatt sig någonstans i Indien.

Wes Andersons filmer har knappast de vanligaste handlingarna och det är väl delvis det som gör hans filmer väldigt sevärda. Vare sig det handlar om korkade brottslingar, lärarförälskelser eller dysfunktionella familjer, så finns det alltid något mer att ta på än bara handlingen och de ”knasiga” upptåg som drabbar huvudpersonerna och här börjar det svåra…

Darjeeling Limited är rätt svår att kategorisera. Är det en komedi? Är det ett drama? Givetvis behöver man inte kategorisera filmer för att de ska vara bra. Bottle Rocket, Rushmore och Life Aquatic är visserligen komedier rakt igenom, men Royal Tenenbaums bär på något mörkare och tyvärr känns det som att Darjeeling Limited någonstans utgått från Royal Tenenbaums och spunnit vidare, givetvis med en skådespelarpalett som är ordentligt förändrad, men ändock. Darjeeling Limited är ordentligt mörkare än Royal Tenenbaums, det finns något ouppklarat mellan bröderna, men det får aldrig någon riktig upplösning, inte ens när de faktiskt träffar sin mor.

Owen Wilson, Jason Schwartzman och Adrien Brody fungerar alla ypperligt som bröderna. Likaså Amara Karan, Waris Ahluwalia och Anjelica Huston. Det är inte där problemet ligger. Jag vill hemskt gärna reda ut vad problemet för min del är, men jag kan inte sätta fingret på det. Life Aquatic kändes extremt överarbetad, men jag gillade den ändå. Darjeeling Limited är väldigt vacker att titta på, det är vackert fotat och massor av geniala klipplösningar, men det fattas ändå något. Musikanvändandet är återigen genialiskt, med The Kinks låt ”This Time Tomorrow” som inleder.

Höjdpunkterna är få i Darjeeling Limited. Det känns helt enkelt långtråkigt alltför ofta. Filmen är bara runt 90 minuter, men stundtals känns det alldeles för långt.

Vad som istället överraskade mig ordentligt var förfilmen Hotel Chevalier. En 13 minuter lång kortfilm med bara Jason Schwartzman och Natalie Portman. Det handlar om ett kärlekspar som inte sett varandra på länge och är fullt av passion och, konstigt nog, meningslöshet. Darjeeling Limited känns å andra sidan bara meningslös lite för ofta.

sethgecko 13 har röstat
emilstjernholm 7 har röstat