Recension av Dark City

Ã…r: 1998
14/11 2006
Recenserad av RasmusOrsén
K
lassisk science-fictionfilm från 90-talet. En lysande film som tyvärr inte blev så uppmärksammad. Många kända skådespelare och Alex Proyas står för både manus och regi.

En kväll vaknar John Murdoch (Rufus Sewell) upp i sitt badkar. Men han minns inte vad han heter eller var han har varit de senaste tre veckorna. Då ringer telefonen och en röst varnar honom för att "de" kommer och hämtar honom och att han är anklagad för mord så han måste lämna lägenheten omedelbart. Förvirrad av hela situationen klär John på sig och lämnar lägenheten. John börjar nu sökandet på vem han är...

Han har ett minne, han minns vad orten han växte upp på hette men när han börjar fråga runt i staden vet alla vad det är men ingen vet hur man hittar dit. Han lyckas spåra upp sin fru (Jennifer Connelly) som försöker hjälpa honom. Men då knackar det på dörren och en polis (William Hurt) står utanför för att få tag i honom. Desperat flyr John återigen för att finna svar.

Trots att polisen är honom hack i häl lyckas han söka upp mannen i telefonen. Det är en viss Dr. Schreber (Kiefer Sutherland). Han påstår sig veta vad som hänt John...

Dark City är en mycket orginell film. En av historiens klart bästa science-fictionfilmer. Trots en ganska liten budget så är scenografin otrolig. En film man inte glömmer i första taget. Man engagerar sig djupt i filmen även om den inte är känslomässigt dramatisk.

Filmen är både skriven och regisserad av Alex Proyas som tidigare gjort The Crow och senare också I, Robot. Han har verkligen talang för science-fiction men enligt mig är den bästa filmen han gjort Dark City.

Kiefer Sutherland borde få en utmärkelse för sina prestationer i den här filmen då han spelar en mycket udda karaktär. En av hans bästa roller någonsin. Rufus Sewell är väl lite stel i huvudrollen men med biroller spelade av Jennifer Connelly och William Hurt blir det en underbar film.

Bortsett från Rufus Sewells lite stela intryck och reserverade karaktär så är det här en av de bästa science-fictionfilmerna genom tiderna. Därför förtjänar den en mycket stark fyra.

AddeColciago 3 har röstat
RasmusOrsén 6 har röstat