Recension av Dark Water

År: 2002
1/6 2003
Recenserad av spoook
M
annen som ligger bakom den mycket högt ansedda japanska skräckfilmen Ring, är regissören Hideo Nakata och enligt mig har Nakata:s framgång med Ring gjort att filmen jag ska recensera nu, den utomordentligt vackra och dramatiska Dark Water, förts bakom ljuset en aning. Dark water släpptes fyra år efter inspelningen av Ring, d.v.s. år 2002.

Handlingen i Dark Water är inte vidare komplex eller invecklad, men fruktansvärt dramatisk och engagerande. En ung kvinna vid namn Yoshimi Matsubara går igenom en svår skilsmässa från en yrkesmässigt väletablerad make. Vad som gör just denna skilsmässa så väldigt dramatisk är att de båda är föräldrar till en sexårig liten flicka; Ikuko Matsubara. I början av filmen får man veta att när ett barn är under sju års ålder får modern alltid försprånget vad anbelangar vårdnaden om det. Därför måste nu Yoshimi ge allt hon har för att visa sig själv som en ansvarig och stabil individ på alla tänkbara plan, ekonomiska såsom mentala. Detta medför att hon bestämmer sig för att skaffa ett jobb och flytta till första bästa nya lägenhet med sin dotter. Efter ett kort letande finner de en lägenhet. En relativt misskött lägenhet som är en del av ett stort och klumpigt hyreshus. Yoshimi får snabbt ett jobb och hon placerar Ikuko på ett närliggande dagis. Vad de sedan upptäcker till stor förvåning är att taket i deras lägenhet verkar ha någon form av läckage. Vattenfläckar som bara växer och växer uppstår på underliga platser och hela hyreshuset verkar vara av misstänkt hög fuktighet. Yoshimi anser hela situationen vara obekvämt suspekt, så hon bestämmer sig en dag för att undersöka lägenheten ovan hennes egen. Vad hon kommer underfund med där uppe ska jag för närvarande bevara som en hemlighet…

Dark water är mer präglad av en dramatisk vardagsskildring med övernaturliga inslag än ren och skär skräck. Detta uppskattar jag själv, då jag anser att det är de mänskliga relationerna och de högst vardagliga företeelserna som utgör de relevanta aspekterna av historien. Regissören har valt att accentuera dessa bitar för att få någon slags blandning mellan drama och skräck, vilket han i mitt tycke verkligen lyckats med.

”I can handle everything just as long as you’re with me”

Filmen centrerar sig mycket runt Yoshimis kamp för Ikuko samt den mycket välspelade mor- och dotterrelationen som existerar mellan dem. Deras ömsesidiga kärlek och behov av varandra, som kryddas av realistisk och ledig dialog, är väldigt viktig för handlingen. Filmen handlar om att ha någon att luta sig mot, någon som kan bota ens ensamhet och finnas där för en. Regissören Nakata har verkligen lyckats porträttera den där hjälplösa ensamheten man som barn kan känna. Det där behovet av kärlek och närhet, samt reaktionerna vid avsaktandet av dessa bitar. Yoshimi och Ikuko är verkligen i behov av varandra och tvingas gå igenom en mycket hård kamp för att tillfredsställa detta behov. Yoshimis tillvaro är under hot men ändå tvingas hon hela tiden visa sig stark för att klara situationen. Alla hennes handlingar går snett och vänds emot henne och motarbetar hennes kamp för dottern. En mycket stark historia!

En av de bästa filmerna jag sett på länge som samtidigt är en mycket lyckad blandning av olika och avlägsna genrer. En film som bara måste ses för den engagerande historien. För övrigt så är den lilla flickan som spelar Ikuko, japanska Rio Kanno, otroligt gullig och duktig. Bara det är ju nästan en anledning att se filmen…

Elemental 0 har röstat
Huevon 9 har röstat