Recension av Dawn of the Dead

Ã…r: 2004
24/11 2004
Recenserad av connya
J
ag hade inga förvätningar och det var åratal sedan jag såg orginalet. Men precis som när jag såg Nyversionen av The Ring och inte då hade sett orginalet, eller nu låter bli att jämföra den nya versionen med den gamla så gör jag samma sak med Dawn of the dead från 2004 kontra orginalet från 1978.

Jag tror det är bäst så.

Ett virus släppet lös och förvandlar människor till ilskna, äckliga zombier. Efter ett intensivt anslag hamnar filmens huvudkaraktärer på ett shoppingcenter där de bosätter sig medan tusentals zombier löper amok utanför. Där finns alla klassiska filmtyper representerade och handlingen är, som ni säkert redan förstått, inte världens mest välskrivna eller minst förutsägbara. Men nyversionen handlar inte riktigt om det.

När jag efteråt summerade och reflekterade kring filmen så blev det först som vanligt när jag ser filmer av den här typen; Jag tänkte på hur mycket som saknade. Hur mycket i storyn som skulle kunna gjorts bättre och hur jag hade gjort istället. Det brukar vara nog för att jag ska sänka betyget flera siffror. Ändå levde känslan att Dawn of the dead var en riktigt bra film kvar inom mig. Av flera anledningar. För även om jag gärna hade sett lite mer av livet inne på shoppingcentret och jag tycker att man borde fått lite mer känsla av att de faktiskt bygger upp ett helt nytt samhälle därinne förstår jag karaktärernas drivkraft att ta sig därifrån. Och jag vet ju att Amerikanska filmskapare överlag är ganska stressiga utav sig. Mästerverk som Forest Gump och Nyckeln till frihet bygger alla upp en stämning under en lång tid och på ett långsammt sätt. Men att låta det ske i en Zombiefilm känns givetvis riskabelt för producenter.
Istället kör man på i hundrafemtio. Svindlande Actionscener och det ska gå snabbt, snabbt, snabbt.

Men det fungerar. Precis som Day After Tomorow i mina ögon var överaskande bra eftersom en tam historia täcktes av svindlande visuella effekter är Dawn of the dead otroligt snygg. Vi ser Zombier stapla omkring, en lastbil kommer farandes och kör över kropparna och någonstans i en ålder där allting är datagjort blir jag ändå så otroligt imponerad. Just den där brytpunkten mellan det verkliga och datoranimation har inte imponerat på mig så mycket på väldigt länge som den gör här. Att sedan Zombierna nu blivit livsfarliga, skitsnabba monster gör det inte sämre. Varenda gång någon av de klantiga karaktärerna gör ett misstag så att en drös av Zombier kan jaga dem sitter jag på helspänn och nästan skriker.

Under åren som filmmakare har jag också mer och mer börjat intressera mig för ljud och musik. Även fast det är kompositioner av John Williams, Alan Silvestri eller Hans Zimmer som berör mig mest så är ljudspåret på Dawn of the dead något av det mest välmixade och mest välgjorda jag upplevt. Det är under en sådan här film som man förstår hur viktigt det är med rätt ljudeffekter.

Jag brukar alltid propagera för att bra effekter aldrig kan uppväga en riktig dålig historia. Men en del filmer handlar bara om en del saker. Givetvis hade Dawn of the dead varit Ännu bättre om manusförfattarna inte blandat filmen med klichér och halvtaskig dialog. Men någonstans mellan Zombiejakt #1 och #15 glömmer jag bort allt det där med djup och handling och faller för yta snarare än innehåll.
Det är som om bild och ljud är som alkohol en sen natt på krogen, där den snygga tjejen plötsligt blir mer intressant än den smarta när jag matats av allt det där som vrider min hjärna och tar mig någonannanstans.

Jag inser givetvis i all min iver att om man verkligen, verkligen avskyr tramsig Amerikansk handling så är detta inte så mycket att hurra över trots att det är så jävla intensivt och snyggt. Och jag skulle gärna fortfarande se en Zombiefilm där karaktärerna inte är pantade i huvudet och som istället för en kort intensiv bussfärd blir en riktigt cool roadmovie med intriger och djup samtidigt som de är jagade av arméer av döda, återuppstigna människor.
Samtidigt är jag glad att filmaren inom mig lärt sig koppla bort att analysera varenda liten dramaturgisk detalj och helt kan uppslukas av sådant Dawn of the dead egentligen handlar om; fantastiska specialeffekter och ett ljudspår som förhöjer hela filmupplevelsen.

För vi tycker ju om sådana här snygga ytor ibland när vi bara kan erkänna oss besegrade.

Silverbullit 4 har röstat
connya 16 har röstat