Recension av Daylight

Ã…r: 1996
9/10 2006
Recenserad av RasmusOrsén
N
är några tunnor med giftigt avfall exploderar i en tunnel under Hudson-floden i rusningstrafik omkommer massor av människor. Men några få överlever längst inne i tunneln, däribland säkerhetsvakten George Tyrell (Stan Shaw). Han lyckas samla ihop alla överlevande men nu uppstår den stora frågan, hur kommer de därifrån?

En äventyrare (Viggo Mortensen) försöker klättra upp för några ledningar mot dagsljuset men misslyckas. Efter en tid lyckas dock Kit Latura (Sylvester Stallone), före detta del av New Yorks räddningsteam ta sig in i tunneln. Han blir de överlevandes sista hopp om att nå dagsljuset i tid innan hela tunneln kollapsar och Hudson-floden dränker dem. Det blir en kamp mot klockan för att rädda de återstående i gruppen av överlevare.

Daylight är regisserad av Rob Cohen som gjorde Rat Pack och Skulls. Det här är nog hans största verk genom tiderna och med hans stil som regissör blir det nog svårt att överträffa den här filmen då han bjuder på spänning och action som aldrig förr.

Daylight är utan tvivel en av Stallones bättre filmer genom tiderna. Den påminner om Cliffhanger då den bjuder på samma spänning och man sitter och håller andan precis lika mycket. Sylvester Stallone har väl alltid varit helt okej som skådespelare men här är han exeptionellt bra.

Den här filmen är gjord innan Viggo Mortensen fick upp ansiktet ordentligt på vita duken. Det var väl först efter Sagan om Ringen som folk började känna igen honom. Dock tycker jag ändå att det är synd att han inte får en större roll i den här filmen då jag är ganska säker på att det hade nyanserat handlingen mera.

Legenden Stan Shaw och klassiske Barry Newman medverkar också. Det ger givetvis filmen ett plus i kanten...

Sammanfattningsvis är den här produktionen värdig en stark trea men mer än så kan jag ändå inte ge den eftersom den i grunden bara är en alldaglig actionfilm. Trots den spännande handlingen så bidrar den inte med något nytt.

RasmusOrsén 2 har röstat

av RasmusOrsén