Recension av De 12 apornas armé

År: 1995
3/8 2009
Recenserad av Rollywood
V
arför man översatte den här filmen till ”De tolv apornas armé” är en bra fråga. Den engelska titeln var ju bara Twelve Monkeys så kunde den inte fått heta ”Tolv apor”? Man kan irritera sig på när de omkonstruerar filmtitlar hit och dit men med en bra handling så får man snabbt rätsida på allt. Som i den här filmen till exempel. Historien, som är delvis baserad på Chris Markers film La Jetée (1962), eller Terrassen som den fick heta på svenska, berättas här på ett mycket bra sätt under ett eget manus. Filmen är mycket originell, vilket också gör den sevärd eftersom man har misslyckats på många andra punkter. Det är svårt att komma in i tidsresorna utan effekter för oss som ser det till vardags på film då effekterna är ovanligt dåliga här. Filmen är gjord 1995 vilket innebär att man hade tillgång till ganska modern filmteknik. Men det gick tydligen passé. Kanske avsiktligt i konstnärligt syfte, vem vet?

Filmen handlar om en apokalyps som inträffar 1997 då 99 % av jordens invånare dör i ett dödligt virus. Några få överlevande listar ut hur man reser tillbaka i tiden och skickar en man, James Cole (Bruce Willis) tillbaka några år innan apokalypsen för att ta reda på hur det hela egentligen gick till. Men något går fel och han blir tagen av polisen. Hur ska han lyckas övertyga någon om att han är från framtiden och inte galen? Den enda som verkar lita på honom är en patient på ett mentalsjukhus, Jeffrey Goines (Brad Pitt). Men kan det verkligen hjälpa Cole?

Det händer mycket i filmen som överaskar publiken och vändningar i handlingen man aldrig kunde ana uppdagar sig hela tiden. Det är verkligen en annorlunda roll både för Bruce Willis och Pitten att spela så psykiskt ur balans. Willis, som annars brukar framstå som hårding eller komiker, är mer lite av en mes och Pitten kan tolkas som om han rökt på mellan replikerna. Det gör det sannerligen svårt att bedöma kvalitén på skådespelet. Men filmen är ju regisserad av Monty Python-regissören Terry Gilliam, vilket bara med de orden klingar värme, originalitet och kvalitet i mångas öron.

De tolv apornas armé har fått väldigt blandad kritik genom åren men för att vara science fiction, som ofta brukar sågas, så har den klarat sig riktigt bra. Jag personligen ser den väl kanske inte som den bästa film jag sett men den är helt klart värd en trea.

Rollywood 17 har röstat

av Rollywood
Bad Boys II
Avgrunden
Och han älskade dem alla
Freaky Friday
Spy Hard