Recension av De 400 slagen

Regissör: François Truffaut
År: 1959
7/3 2005
Recenserad av ost_henke
De 400 slagen” från 1959 är en självbiografisk film av Francois Truffaut. Filmen tillhör den Franska nya vågen och de filmer som räknas dit var lite mer verklighetsnära än de amerikanska samtida storfilmerna. ”De 400 slagen” behandlar vardagen för många unga. Just detta gör att den blir tidlös. Den handlar om något som alltid kommer att finnas, ungas problematiska vardag.
I centrum av denna film står Antoine Doinel. Han är en ung kille som bor i Paris. När filmen börjar så försöker han så gott han kan med skolan och livet i allmänhet. Han kommer t.ex. hem från skolan, gör sig fin, dukar middagsbordet och börjar läsa läxorna. Han får dock aldrig någon uppskattning från föräldrarna som verkar ha fullt upp med sina egna liv och har inte någon tid över till sin son. Pappan är upptagen med en motorklubb och mamman vänstrar med en annan man.
I skolan är han lite av en buse i en stökig klass för enbart pojkar. Antoines enda vän är en kille som kommer från överklassen som inte dömer Antoine för att han kommer från undre medelklassen i samhället. Dessa två pojkar ser inte någon skillnad på varandra utan är helt likvärdiga.
Precis som i den gripande brasilianska filmen ”Guds stad” så känns det som om skådespelarna inte spelar utan är karaktärerna. Detta gör att alla karaktärerna känns nära och verklighetstrogna.
Titeln, ”De 400 slagen”, kan kanske kännas lite missvisande. Man skulle kunna tänka sig att Doinel utkämpar ett slag varje dag i och med att han blir motarbetad i skolan och av sina föräldrar, men så är det inte. ”Le quatre cents coups” är ett uttryck i franskan som ungefär betyder ”att leva livet”, eller att man gör mycket dumma saker.
Man skulle kunna säga att filmen följer, eller snarare skapade, en numera välkänd modell. Det går nedåt för huvudkaraktären, han försöker skärpa sig men blir motarbetad och sen går det bara utför igen.
Det finns många fina scener i ”De 400 slagen”, t.ex. så inser Antoine att han har glömt att göra läxan när han torkar av en immig spegel i badrummet. Han fick nämligen sudda på svarta tavlan dagen innan i skolan. Många scener som idag skulle vara mycket kortare är inte nedklippta och glorifierande. Antoine får t.ex. dricka nästan en hel flaska mjölk när han har rymt hemifrån. Detta icke-glorifierande går genom hela filmen, och vi får se den annars så omtalade och välkända modestaden Paris genom en vanlig invånares ögon som en helt vanlig stad.
Dock så känner jag att filmen kan bli lite seg på vissa ställen. Det blir lite för mycket dysterhet i filmen. Den är väldigt påträngande, men just på grund av att den gör ett starkt intryck på mig gör att jag tycker den var riktigt bra.

ost_henke 21 har röstat
Kubrick 35 har röstat