Recension av De hänsynslösa

Regissör: Quentin Tarantino
År: 1992
Antal visningar (1929)    Forumdiskussion (0)
12/10 2004
Recenserad av FranzFerdinand
D
et här måste vara en av de blodigaste och mest brutala film jag någonsin sett. Dock är det inte en film med besk eftersmak utan man lämnar TV-soffan med ett leende på läpparna, ty Tarantinos genombrottsfilm är en kryddat med humor också.

Ett antal mer eller mindre hänsynslösa brottslingar har satt upp som plan att sno en väska fylld med värdefulla diamanter.
Men allt går inte som de har tänkt sig, någon har läckt till polisen och ett blodbad uppstår på brottsplatsen.
De som klarar sig flyr till ett magasin där de var bestämt att de skulle träffas. Men alla dyker inte upp, och nu uppstår ett stort antal kopplingar till vad som hände, vilka som fick sätta sina liv på spel och vem som är polisen i gruppen.
Ett mentlat och fysiskt drama utspelas i den stora lokalen och snart värvas man in i den otroligt genomtänkta historien.

Under den någorlunda korta en och en halv timme som filmen är på hinner den aldrig bli tråkig. Filmen känns nästan som en kortfilm därför hinner man knappt bli berörd av brottslingarnas kamp mot varandra och sig själva.
Detta gör att filmen aldrig kommer upp i kapaciteten av ett mästerverk.
Det känns som om Tarantino har tagit med dig ett gäng kompisar och spelat in en film där han kan smeta på massor av våld och galna scener, utan att tänka på om besökarna gillar det eller inte.
Och det kanske är det som är filmens behållning, Tarantinos lekfullhet.

För filmen har trots det fler godbitar än svagheter och är det något man blir berörd av så är det det tunga våldet.
Skrikiga och fräna dialoger varvas med blodig tortyr.
Skicklig klippning med tillbakablickar då och då gör att filmen blir otroligt underhållande.
Brutalt våld blandat med flinande humor går i alla fall hem hos mig.

Höjdpunkten i filmen är startscenen när de sju tuffa männen sitter runt ett bord och diskuterar vad Madonnas låt "like a virgin" egentligen handlar om.
Den klasssiska scenen med polistortyren är också en rolig höjdpunkt.

För dig som aldrig har sett eller för dig som vill återminnas mästerregissören Tarantino är det här en perfekt film att börja med.

rikirock 0 har röstat
Mr.BlondeFan 22 har röstat