Recension av De sju samurajerna

År: 1954
31/10 2005
Recenserad av NeZa
V
i befinner oss i 1500-talets japan där en liten och fattig by ständigt blir överfallen av banditer. Byns vise gubbe råder befolkningen att anlita samurajer som ska hjälpa dem att försvara sig mot nästa anfall. Tre utsedda personer i byn får i uppdrag att ge sig in mot staden och få tag på fyra stycken professionella krigare. De återvänder med sju helt olika samurajer.

Äntligen, efter en näst intill oändlig väntan, har jag sett detta historiska och inspirerande mästerverk. Filmen har legat i min dvd hylla i några månader nu utan att det blivit av att jag sett den. Mest på grund av att den är så lång. Men nu har jag äntligen tagit mig tid att se den.
Akira Kurosawas De Sju Samurajerna har allt och lite till.
Varenda scen i den nästan 3,5 timmes långa filmen är otroligt välgjorda och många av de är rent ut sagt fotografiska mästerverk. Det är en ren njutning att se på den.
Förutom fotot är en annan karaktäristisk faktor för denna film de underbara karaktärerna. Det finns mängder av dem och de är oerhört välskrivna, underhållande och intressanta. Jag och troligtvis många andra gillar Toshiro Mifunes personlighet mest. Han gestaltar sin karaktär fantastiskt som en naiv, lyrisk, spontan och energirik person. Men det finns såklart en mängd andra karaktärer som man bara inte kan få nog av. Några av de är Takashi Shimuras vise och sympatiska karaktär och även Seiji Miyahuchis lite mystiske och oerhört lugna personlighet.
Jag blev också djupt imponerad av alla dessa bi-roll skådespelare som levde sig in i sina karaktärer med en oerhörd entusiasm och det känndes realistisk i allra högsta grad. Med tanke på filmens längd anser nog många att den är långtråkig och händelsefattig och att hela filmen är en stor väntan på slutet då den slutgiltiga striden ska äga rum. För mig är det tvärtom. Jag njuter av varenda minut jag får uppleva av som sagt det obeskrivliga fotot, den vackra naturen, de härliga dialogerna och det minst sagt imponerande skådespeleriet. Och när väl tiden kommer då banditerna anfaller och kriget är i full gång blir jag även där precis som jag hade förväntat mig, ännu en gång djupt imponerad av Akira Kurosawa och hans underbara ensemble. En annan anmärkningsvärd sak angående karaktärerna är deras humor och deras ständigt skrattande åt framförallt pajasen Mifune. Alltså är samurajer inga stenhårda krigare utan helt vanliga människor med humoristiska och sympatiska sidor.
Historien om ett antal samurajer som med sina svärd och liv ska för nästan ingen betalning alls skydda en stackars liten by är relativt simpel men ändå genialisk.
Det är oerhört många detaljer som sätter guldkant i tillvaron. En scen jag gillar skarpt är när Takashi Shimura ingriper när ett barn blivit kidnappat och låtsas vara präst. En annan oförglömlig scen är när Mifune kommer in, dyngrak i huset där de andra samurajerna sitter och samtalar. Man (iallafall jag) förväntar sig då en bestämd och arg reaktion av de andra krigarna men istället börjar de skratta och driva med honom. Jag kan fortsätta rabbla upp underbara scener med Toshirô Mifune men de flesta här har ju redan upplevt dem.
Jag måste bara nämna scenen då man för första gången får se Seiji Miyaguchi (eller andra, vet inte ritkigt). Detta är filmkonst. När han fäktas med en annan samuraj med först vanliga pinnar och sedan med svärd.
Det skilljer så otroligt mycket från dagens fäktningar då stuntmän hoppar runt okontrollerat och slåss på allt som rör sig. Här är de enstaka rörelserna oerhört genomtänkta och det förekommer en intensiv spänning under hela striden.
Sen, plötsligt avgörs det på en halv sekund och jag sitter förstummad framför TV rutan.
Att inte nämna musiken i denna film vore att synda. Den är precis som allt annat genialiskt och som musik ska vara, otroligt stämmningssättande.
Nu har jag bara kastat över en massa komplimanger över De Sju Samurajerna och när det kommer till den negativa kritiken har jag inget att tillägga.
Detta är en revolutionerande samurajfilm som har inspirerat och glatt en hel värld, inklusive mig.

BeforeYouDie 8 har röstat
NeZa 21 har röstat