Recension av De skoningslösa

År: 1992
10/4 2007
Recenserad av Jämte
D
e Skoningslösa är en western film, och enligt min personliga åsikt den helt klart bästa western jag har sett. Unforgiven är en film som är regisserad, spelad och producerad av Clint Eastwood, och alla delarna är lyckade resultat. Unforgiven har en slags mörk ton över sig och det finns inga riktiga hjältar i filmen.

Det hela börjar med att två cowboys "roar sig" med några damer i Big Whiskey tills en av dem skär en prostituerad och får bli straffad av Little Bill, sheriffen i Big Whiskey. Little Bill dömmer de att betala 7 hästar som kompensation, detta med invändningar från de andra kvinnorna på bordellen som menar att de kom för lindrigt undan. Tillsammans samlar och lägger kvinnorna ihop lösensumma på de två cowboysens huvuden.

Ryktet når William Munny, en förre detta tjuv och mördare, som har lämnat sitt olagliga liv bakom sig och är fullt upptagen med att ta hand om sina två ynglingar. Ryktet når honom av Schoefield kid, en hetlevrad och ung revolverman. Han undrar om han och Will kan vara partners och ta del av lösensumman.

Will godtar det och tillsammans med hans gamle vän Ned Logan och Kid så rider de iväg till Big Whiskey. MEN, de är inte de enda som har fått nys om lösensumman, en viss English Bob har också hört det och kommer Till Big Whiskey. Men denna arme sate bryter mot lagen om att bära skjutvapen och får därför känna på Little Bills vrede.

Handlingen i Unforgiven är väldigt bra och intressant. Detta är INGEN spaghettiwestern, bara så ni vet, utan en mycket seriös, mörk och välgjord film. Musiken i filmen är perfekt i sitt syfte och klippningen är underbar. Fotot, scenografin och ljudet är överraskande bra. Detta är en film som Clintan sannerligen kan vara stolt över.

I huvudrollen som Will Munny ser vi Clint Eastwood, och han gör rollen perfekt som den anti-hjälte Will är. Man får se honom jaga grisar i lera, ha problem att ta sig upp på sin häst och gammal är han också. Men på slutet uppenbarar sig en annan, mörkare sida hos honom.

Gene Hackman gör sin bästa roll här, efter French Connection och Avlyssningen. Han ÄR Little Bill som styr staden med järnhand och vill att lagen ska upprätthållas till varje pris. Meningen är god men ibland går han över gränsen i sin strävan på rättvisa. Han levererar rollen som Little Bill med bravur och fördelades helt rättvist med en Oscar 1992. Helt klart stjärnan i filmen efter Clint.

Morgan Freeman spelar Ned Logan, en färgad vapendragre som hjälper Will när han är i behov av det. Ned är till skillnad från Will är mer pigg och har en fru men är också i behov av lösensumman. Morgan gör en rätt så hedersvärd insats, inget märkvärdigt men då rakt inte dåligt.

Richard Harris spelar English Bob och man kan nästan se hur han njuter av att spela den stolte och uppblåsta engelska prisjägaren. English Bob är min favoritkaraktär i filmen. Han har ingen större del i handlingen utan är bara en prisjägare med lite klass. Hans sätt och ord uppretar många amerikaner och han är inte rädd för att provocera.

Den här filmen "summerar allt jag känner för western" och det var då ingen dålig summering. Det finns enligt mig inget dåligt i Unforgiven för det finns inget att klaga på, kanske våldet men det har ett budskap, menar Clint. Att det inte var våldsförhärligande utan tvärtom, man tappar tycke för våld efteråt.

Skådespelarna är fantstiska, regin är säker och slående, fotot, scenografin, klippningen och musiken är underbar.
En rolig sak om skådespelarna är att Clintan var 62 under inspelningen av Unforgiven, jämfört med Gene som var 63. Clintan ville vänta i 10 år efter att ha fått manuset för att hinna "växa sig in " i rollen som William Munny. Richard Harris var 62 under inspelningen och Morgan Freeman 54.

Är man sugen på en western så ska man se den här. Den har våld, skottlossningar, djup, minnesvärda karaktärer och Clintan förstås. Rekommenderas varmt.

AddeColciago 5 har röstat
Jämte 12 har röstat