Recension av Dead Man

År: 1995
25/12 2004
Recenserad av Berglomi
N
eil Youngs magiska gitarr sätter direkt atmosfären för filmen, och ju längre den fortgår desto mer känns det som att Neil Youngs ackompanjerande är filmens själ. Jag undrar ibland om det är i hans magiska gitarrstämmor som vi befinner oss i, om det är dessa som är berättaren vi lyssnar på.

Dead Man handlar om en surrealistisk inre resa för revisorn William Blake, som till en början rädd och osäker finner sig vara strandad i den lilla staden som är den sista utposten för de vita människorna under nybyggarepoken i Amerika. Han hamnar ofrivilligt i trubbel och kollapsar ute i vildmarken. Skottskadad och nära till döds får han hjälp av indianen Nobody, och de två rider vidare med både farliga prisjägare och sheriffer i hasorna.

Deras resa påminner mig om Capt. Benjamin L. Willards jakt efter Col. Walter E. Kurtz i Apocalypse Now. Likt Willards liknande resa längs med floden i Vietnamn möter även Blake och Nobody på civilisationens sista utposter i nybyggar-Amerika, den vita mannens förödelse och förtryck av minoriteter. Blake är ett offer för omständigheterna, men han lär sig också av dessa och förvandlas under filmen till något mycket mer andligt och tryggt än den osäkra och rädda kontorist han påbörjar sin resa som. Ju längre filmen fortgår desto mer surrealistisk ter sig Blakes resa, och vi som betraktare är precis som Blake till en början tomma men efterhand fylls vi med erfarenheter som leder oss längre ifrån den vita mannens civilisation och närmre indianernas andliga visdom - till något mer substansiellt och spirituellt.

Utan Neil Youngs gitarrstämmor vet jag faktiskt inte om den Dead Man skulle fungera lika bra. Dead Man är oerhört välgjord, dialogen är underbart skriven och den skulle utan musiken fortfarande kunna vara en mycket bra film. Men det känns nästan som att filmen är gjord för Neil Young, gitarrstämmorna greppar tag i mig och de lyfter till en magisk nivå. Det är så mycket mer än bara ljud. Musiken är oerhört laddad med ett otroligt djup - och det är med en trollbindande kraft den berättar om civilisationens förtryck och svaghet, om indianernas lidande och styrka och sist men inte minst om William Blakes äventyr mot någonting större än liv och död.

Berglomi 32 har röstat

av Berglomi