Recension av Dead Zone

Ã…r: 1983
26/2 2004
Recenserad av anonym
R
egisserad av skräckregissören David Cronenberg med Christopher Walken och Brooke Adams och Martin Sheen i huvudrollerna. Denna liknar väldigt mycket ”Eldfödd” som likadant som den här baserar sig på en Kingroman.

Det handlar om Johnny som skadas i en bilolycka och efter fem år av sömn vaknar han; men denna gång har han en förmåga som ingen annan har. Genom att skak hand med människor eller röra döda människor kan han se in i deras förflutna och deras framtid. Han skakar hand med en kandidat för presidentvalet som kommer snart och han ser att den populära kandidaten har hemska planer för USA, som ingen annan vet om.

En mycket spännande film om helvetet och döden och livet, om eldslågor och presidentval. Den har faktiskt fått en femma av amazon.com och en fyra av aftonbladet. Och jag håller med aftonbladet, den är ovanligt spännande och Walken gör en mycket bra insats som Johnny; jag gillar honom strongt, han har en av de bästa birollerna jag har sett i ”Pulp Fiction”.

Men detta är om ”The Dead Zone” och (som vanligt) Martin Sheen spelar den onda - presidentkandidaten.

Många jämför filmen med två andra av Kings många mästerverk; ”Carrie” och ”The Shining”, men att jämföra denna med ”The Shining” tycker jag är överdrivet, för trots att jag gett den en fyra, är den inte så bra, överskattad av dem som jämför det.
Men den är riktigt spännande och underhållande och bra skådespelare och en äkta King- ”are”.

En eloge till manuset/romanen skrivet av skräckmästaren Stephen King, men filmen håller absolut inte samma klass som boken och den ger inte samma bild av Johnny som jag vill se.
Annars väldigt lyckad filmatisering av ännu en Kingroman; jag tror att de har gjort film av nästan alla hans filmer; iaf i USA, men det finns filmer som inte kommit ut på svenska än, det finns tom Kingböcker som inte har översatts.

Rollywood 2 har röstat
AddeColciago 0 har röstat