Recension av Death Proof

År: 2007
7/1 2008
Recenserad av Boondock_saint
I
dag såg jag första delen i Grindhouse-duon, Death Proof. Quentin Tarantino är ju bland många väldigt uppskattad. Min bästa kompis kallar honom Cutie (efter hans initialer, QT ...) och massor av människor jag känner älskar allt han rör vid. Hur bra säger inte folk att Pulp Fiction är liksom?

Jag hatar karln. Och Death Proof gör inte mycket för att förbättra mitt förhållande till århundradets största arsel till regissör. Ja, jag vet förstås inte hur han är privat, det är hans filmer jag syftar på.

Death Proof är precis som allt annat han gjort. Det osar så mycket Tarantino om den här filmen så jag blir alldeles trött när jag tänker på det. Det är kvinnorumpor i tajta shorts, coola vrålåk, machomän, white trash-brudar, sex, våld och droger. Och jag har aldrig imponerats av det. Jag har aldrig förstått storheten i att skriva och regissera filmer om tragiska brudar som knarkar och visar för mycket hud och blir mördade eller mördar. Jag brukar vanligtvis ha överseende med sådan kvinnosyn i filmer, men när man bygger en hel karriär på det - nono.

Filmen är inte rolig, den är inte äcklig, den är inte ... nånting. Den består bara av benkrasande och blodstänkande och stjärtvickande och one-liner-droppande. En sak kan jag erkänna – ibland är filmen snygg. Det kan jag ge den. Det vore ju dumt att inte nämna det, med tanke på att jag inte gett den en kalkon-etta utan dålig-tvåa. Så okej. Ett plus där. Men nackdelarna är i tusenfald!

Tarantino själv dyker upp i en liten roll och jag äcklas av hans försök till att göra någon slags Hitchcock genom att ge sig själv en roll. Jag menar, kom igen! Hitchcock gjorde det på 40-talet!

Bitvis tråkar filmen ut mig rätt rejält, endast i tio minuter mot slutet lyckas den rycka tag i mig lite. Men sedan blir den dålig igen. Och ja, det var väl det. Ännu en bock i mitt Tarantino-register. Jag hoppas att Rodriguez film Planet Terror är lite bättre. Hoppas Tarantino inte smittat honom. Jag har nämligen sett fem filmer av QT: De hänsynslösa, Pulp Fiction, Kill Bill 1 & 2, samt denna. Alla fick betyget två. En gäspande, dålig tvåa. Jackie Brown stängde jag av för att jag blev så uttråkad.

Jag läste någonstans att den första kontakten Tarantino hade med filmvärlden var att han fick plocka upp hundbajs och skräp från marken i en gränd där Dolph Lundgren skulle spela in film. Han skulle ha stannat där. Eller det kanske är just där han har stannat. Bland hundbajs och skräp.

Jag blir nästan arg när jag tänker på all skit han producerat.

winston s. 34 har röstat
Boondock_saint 85 har röstat