Recension av Death Race

Ã…r: 2008
17/10 2008
Recenserad av Andy_B
J
ag tänkte försöka skriva denna recension utan att nämna originalfilmen Death Race 2000 från 1975. Som filmälskare i dessa dagar blir det i längden jobbigt att hela tiden behöva referera bakåt i tiden så fort man ser en film och pratar om den, skriver om den. Så det kanske är lika bra att ge upp det helt enkelt? Att intala sig själv att alla filmer är nya. Inga idéer är snodda. Man kan ju försöka?

...fast först, snabbt bara; Death Race 2000 är roligare, smartare, sexigare och mer träffande. Så, då var det sagt!

Jensen Ames, avdankad racerförare, hamnar, i en mörk framtid, på en fängelsö, oskyldigt dömd, och blir erbjuden frihet om han ställer upp i fängelsedirektörens inkomstbringande jippo "Death Race" som streamas över hela världen via nätet. I detta race, som hålls på ön på en arrangerad bana, får förarna, med hjälp av sina kvinnliga sexiga kartläsare, tävla med livet som insats. Vinner man 5 race så går man fri. Banan är riggad, för er som kan era tv-spel, med fält som när man kör över dem aktiverar offensiva och defensiva vapen på fordonet.

Utöver racingaction får man självklart med allt vad en fängelsefilm normalt innehåller: Matsals-fighten, den onda fängelsevakten, den kloke erfarne fången, knäppgöken och visst finns där en bög också. Men här får regissören Paul W.S. Anderson (Event Horizon, Resident Evil) lite cred av mig. För tro det eller ej, han är inte fjollan som alla i biopubliken ska håna och skratta åt. Han är inte heller bögen som tar någon stackars sate i dusch-scenen. Han är helt enkelt "bara" bög. Imponerande! (Jag vet att det går diskussioner om huruvida karaktären faktiskt är gay, men min tolkning är denna.)

En gammal Tangerine Dream (tysk gammal "synth-orkester" som gjort musik till bland annat. 80-tals-kultisarna Near Dark och Miracle Mile) -medlem har gjort ett hyggligt musikaliskt tema och farten i filmen är det inget fel på. Det är bara så synd att all edge tappats på vägen och att man återigen måste konstatera att man så sällan ser en remake som någon med varsam hand verkligen har velat någonting med, som inte någon använt till att bara håva in cashen med.

Andy_B 14 har röstat

av Andy_B