Recension av Death Trap

Ã…r: 1976
23/7 2006
Recenserad av weng-weng
E
n prostituerad kvinna som inte klarar arbetets villkor och sin kund Buck (Robert Englund) flyr bordellen och tar in på hotell Starlight. Judd (en haltande Neville Brand som är filmens största behållning) äger hotellet. Han talar för sig själv och uppför sig allmänt märkligt. Han har en afrikansk jättekrokodil (en uppenbar attrap) i en liten bassäng utanför hotellet och han mördar människor med en lie och ger de till krokodilen.

Just som den prostituerade kvinnan kastats till krokodilen anländer hennes far med sin andra dotter som letar efter henne och samtidigt kommer också ett märkligt par till hotellet med sin dotter.
Ett smärre tumult utbryter och det blir inte bättre av
också Buck kommer till hotellet med en ny kvinna.

Det här är en mycket rörig historia, så uselt ljussatt att man undrar om det faktiskt är medvetet mörkt. Lite av atmosfären, framför allt ljudarbetet och de smutsiga och instängda miljöerna, känns igen från The Texas Chainsaw Massacre men allt i övrigt som gjorde den filmen till en klassiker är här bortblåst.

De flesta skådespelare spelar över rejält, inte minst Englund som tuffing och som åskådare sitter man bara och gapar och försöker se någon mening med vad som händer. Stundtals är det här närmare experimentell konstfilm än den raka skräck som man kanske var mer sugen på, och kanske är det så man ska uppskatta Death Trap.

weng-weng 3 har röstat

av weng-weng