Recension av Deep Blue Sea

Ã…r: 1999
23/7 2009
Recenserad av Rollywood
L
änge har man försökt hitta ett botemedel mot Alzheimers sjukdom utan framgång, men nu tror sig Dr. Susan McCallister vara nära en lösning genom deras experiment på hajar. Det stora problemet uppstår bara när projektets sponsor, den rika affärsmannen Russel Franklin, vill avbryta sin finansiering på grund av bristande resultat. Då påskyndar McCallister forskningen fortare än säkerhetsföreskrifterna tillåter, utan att tänka på vilka konsekvenser detta kan få. Vart efter tiden går börjar hajarna få en egen vilja och numera dödar de inte bara för mat, nu har det blivit en sport. Det gäller för det lilla forskningsteamet att ta sig upp till ytan från den forskningsstation som är belägen flera hundra meter under ytan och innan de fyra ton tunga objudna gästerna hinner ikapp dem.

I den här skräckinjagande filmen går den huvudsakliga handlingen ut på att bli uppäten av hajar. Därav känns det som en moderniserad och överdriven version av de gamla filmerna om ”Hajen” som började komma på 70-talet. Men när man bara vill göra smaskiga effekter och visa vad som är möjligt med dagens filmteknik så blir man mer koncentrerad på den humor som LL Cool J bjuder på. Han har den enda riktigt underhållande rollen i filmen som kock. Dock en roll som helt saknar betydelse för den huvudsakliga handlingen och det känns därför som om det inte riktigt finns någon karaktär man vill haka på.

De som många skulle betrakta som bra skådespelare befinner sig i biroller. Samuel L. Jackson är absolut ingen favorit hos mig men många gillar ju honom och han har en av birollerna här. Dock ovanligt dåligt spelad om jag får säga det själv. Stellan Skarsgård hittar vi också i en biroll och han är förvisso nästan alltid bra, men rollfiguren saknar helt betydelse och jag vet faktiskt inte riktigt vad han tänkte på när han skrev på kontraktet till filmen. Däremot blev det här filmen då Thomas Jane gjorde sitt ansikte riktigt känt. Han tillhör heller knappast eliten i Hollywood, men det blev ett stort lyft för att vara honom.

Den finske regissören Renny Harlin är ändå en helt okej filmskapare i mina ögon om man ska se bland de skandinaver som kommit till Hollywood. Även om jag tycker att hans senare filmer varit rätt usla så började han sin amerikanska filmkarriär med filmer som Die Hard 2 (1990) och Cliffhanger (1992). Liksom de var så är Deep Blue Sea en ganska alldaglig film som varken förtjänar extremt negativ eller positiv kritik.

Jag tycker att effekterna är det bästa med hela filmen även om det är klart överdrivet och orealistiskt, men det är väl inget nytt i Hollywood. Att LL Cool J kunde vara så rolig visste jag inte och han förtjänar ett plus i kanten. Men annars hittar jag inte mycket speciellt att ge plus på i den här filmen, som tur är inte mycket minus heller. Man har liksom glömt handling, bra skådespel med mera, vilket gör att det blir avsaknad men inte dåligt gjort. Jag ger filmen en tvåa och där stannar den.

Rollywood 1 har röstat

av Rollywood
Bad Boys II
Avgrunden
Och han älskade dem alla
Freaky Friday
Spy Hard