Recension av Deer Hunter

År: 1978
27/5 2004
Recenserad av Orvar_Säfström
K
rig - många har uttalat sig, från filosofer till kungar, presidenter, militärer och pacifister. Men jag vet ingen som har gjort det så bra som Michael Cimino.

Det har nog alltid funnits en viss pojkromantisering kring krig i alla tider, unga män som ger sig ut i strid för att döda åt sitt fosterland. Steve, Nick, Mike är hårt arbetande gruvarbetare i en sömnig stad någonstans i Klippiga Bergen. Under rasande Vietnamkriget kallar Uncle Sam på deras uppmärksamhet, de släpps av från en helikopter och sedan börjar helvetet.

De blir tillfångatagna, brutalt misshandlade och tvingas delta i rysk roulettespel. Denna händelse sätter både fysiska och psykiska sår; Steve blir rullstolsbunden, Nick lyckas aldrig glömma bort händelserna i fånglägret, han dras så småningom in i de olagliga ryska roulettespelen som anordnas på Saigons bakgator.

Den visar inte bara hur soldaterna själva påverkas av de fruktansvärda händelserna, utan också indirekt hur deras anhöriga påverkas, minst lika mycket. Vilket gör den till mest omystifierade och korrekta krigsfilm någonsin. Här finns inga tendenser till sentimentalitet och det behövs inte heller, den är tillräckligt stark ändå.

När jag skriver denna recension sitter jag och lyssnar till filmens soundtrack och det ska sägas att ingen annan filmmusik lyckas fånga så mycket sorg och melankoli som Stanley Myers musik till denna film. Musiken är en avsevärd faktor som bygger upp filmen och som lämnar dig som en tröst när filmen tagit slut och eftertexterna börjat rulla in.

John Savage gör här sin bästa roll, John Cazale spelar fumlig och lite lätt korkad som bara han kan, Robert de Niro gör stort intryck, som den som klarade sig mest lindrigt ifrån kriget, men ändå tvingas leva med insikten att det aldrig kommer bli som förut. Christopher Walken gör sitt livs roll, blicken i hans ögon i slutscen kommer för mig, som för många andra, alltid sitta kvar på näthinnan. Meryl Streep gör ett mycket starkt kvinnoporträtt och ingen utav de andra skådisarna gör dig heller besviken.

The Deer Hunter har beskyllts för att vara pro Amerika med hänsyftning till slutscenen –till det kan jag bara säga att scenen blir vad du tolkar den till, den kan lika gärna vara svidande kritik i andras ögon. Pro eller inte, efter denna film kommer du för evigt att se på krig ur andra ögon –och jag kan ärligt säga att det är den film som berört mig allra mest. Se den!

Mixen 2 har röstat
Jämte 13 har röstat