Recension av Delikatessen

Regissör: Jean-Pierre Jeunet, Marc Caro
Ã…r: 1991
Antal visningar (1912)    Forumdiskussion (0)
14/5 2011
Recenserad av Hanjarr
F
örsta mötet med den här mörka post-apokalyptiska komedin är minst sagt tvetydigt. Filmens inledande sepiafärgade foto ger illusion av ett mysigt franskt café men Jean-Claude Dreyfus frenetiska slipande av slaktkniven tyder på en helt annan verklighet...

Historien utspelar sig i ett sönderfallet höghus med minst sagt underliga inneboende. Den skräckinjagande hyresvärden Clapet terroriserar sina hyresgäster med hutlösa hyror som betalas i majs då tillgången på mat är allt annat än god. Clapet driver ett slakteri i husets bottenvåning och det framgår ganska tidigt för tittaren vad som händer om man är sen med hyran. I en värld där kött blivit en eftertraktad raritet gör vissa vad som helst för att komma över en saftig stek och detta utnyttjar den girige slaktaren på ett minst sagt groteskt sätt.

Filmen kretsar runt Louison, en före detta yrkesclown, som blir tvungen att ta jobb hos Clapet som hjälpreda på grund av den rådande matbristen. Det uppstår komplikationer när Louison förälskar sig i slaktarens dotter vilket inte uppskattas av Clapet som nu helst vill se sin nyanställde i köttdisken. Dottern Julie försöker skydda Louison till varje pris och tar till en mängd knep för att se till att hennes älskade inte faller offer för den tunga köttyxan.

Det kan vara lätt att föreställa sig Delicatessen som en mörk och dyster film men man kan inte ha mer fel för under den hårda ytan sprudlar det av glädje och humor. Regissörerna Jean-Pierre Jeunet och Marc Caros känsla för detaljer är utsökt och de många musikaliska inslagen är rent ut sagt genialiska. De säregna karaktärerna höjer filmen ytterligare ett snäpp och ibland finner jag mig själv gapskrattandes åt deras bisarra påhitt. Filmen tappar dock lite mot slutet då det känns som om man försöker kompensera för utebliven action, vilket absolut inte är nödvändigt, men helhetsresultatet är ändå riktigt, riktigt bra. Jag kan inte komma ihåg när jag senast såg en så underhållande och originell film så se till att ni inte missar den här franska aptitretaren, det är verkligen en delikatess utan dess like.

Hanjarr 4 har röstat

av Hanjarr