Recension av Den andalusiska hunden

År: 1929
28/6 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
Å
r 1929 kom den surrealistiska kortfilmen Den andalusiska hunden, ett samarbete mellan regissören Luis Buñuel (det här var för övrigt hans regidebut) och konstnären Salvador Dalí. Filmens berömda inledning kom att chockera världen och varför man valde denna inledning har det förts många diskussioner kring. Det har sagts att syftet med inledningen är att öppna publikens sinnen för en annan verklighet.

Handlingen kretsar kring en namnlös kvinna (Simone Mareuil) och filmen inleds med att en man vässar en rakkniv som han sen skär upp hennes ena öga med. Snart uppvaktas kvinnan av en annan man men när hon ratar honom så börjar myror krypa ut ur ett hål i hans hand. Och sen fortsätter filmen med fler märkligheter som sker kring kvinnan.

Exakt hur man ska tolka den här filmen går ju att diskutera men en sak är i alla fall säker - det här är en väldigt välgjord film och flera scener är chockerande även i våra dagar, trots att filmen i skrivande stund har 88 år på nacken. Scenen med ögat är väldigt realistisk och man skar faktiskt upp ett riktigt öga då denna scen spelades in - men tack och lov inte från en människa; man tog ett öga från en död kalv.

När filmen hade premiär i Paris så gömde sig Luis Buñuel bakom bioduken med stenar i fickorna, detta eftersom att han var rädd för att han skulle bli attackerad av publiken. Inget sådant hände dock under premiären då publiken faktiskt uppskattade filmen.

Tidningen Premiere har publicerat en lista med titeln " The 25 Most Dangerous Movies" - de 25 farligaste filmerna alltså - och på denna lista ligger Den andalusiska hunden på andra plats (på första plats ligger Jean-Luc Godards film Utflykt i det röda från 1967).

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen