Recension av Den andra systern Boleyn

Ã…r: 2008
3/7 2009
Recenserad av MrsRatched
D
en andra systern Boleyn utspelas på 1500-talet i England och berättar om några av alla de kärlekshistorier som Henrik VIII av England är känd för (han var gift åtta gånger).

Systrarna Boleyns far har en önskan om att bli en del av hovet och bjuder därför kungen till sin hemby då han hört att kungens hustru misslyckats i sina försök att ge honom en manlig tronarvinge. Planen är att Anne ska charma honom, ge honom en son och därmed ge familjen inflytande i hovet. Men Anne gör bort sig och istället blir det den nygifta dottern Mary som gör intryck på kungen. Hon blir hans älskarinna (och drottningens hovdam). Men så blir hon gravid och sängliggande på grund av komplikationer och tappar kungens intresse. Samtidigt kommer Anne tillbaka in i spelet och vill ta hämnd på sin syster och stjäla tillbaka kunges åtrå. Hon är dock slugare och lärd av sin systers misstag kräver hon drottningkronan innan hon släpper till. En ful historia blir än fulare då kungen ska göra sig av med sin första hustru. Fler vändningar av det här slaget väntar och upplösningen är lika osympatisk som historien, såväl i filmen som i verkligheten.

Det känns som öppet mål att gestalta Henrik VIII:s kärlekshistorier och hans betydelse för det egna landet (brytningen med katolska kyrkan och bildandet av den engelska kyrkan till exempel) men på något vis fick filmskaparen Chadwick för sig att freestyla ganska rejält med den riktiga historien och gjorde om huvudpersonerna till stereotyper. Vilket känns i filmen. Det blir lite av en såpa som känns ganska overklig till sist. Mary Boleyn (Scarlett Johansson på rutin) har gjorts till en vän, gråtmild sak som inte gör mycket väsen av sig (helt i motsats mot verkligheten), medan Anne ges mer av en verklighetstrogen karaktär och spelas väldigt bra av Nathalie Portman. Man har också gjort ett till hälften fabulerat slut där man på ett nästan amerikanskt vis önskat avsluta på ett så positivt sätt som möjligt, vilket känns ganska sliskigt.

Kostymen är vacker men dialogen känns väldigt nutida och malplacerad. Jag hoppas att någon annan kan rycka tag i den här historien och göra en riktigt bra spelfilm, mer trogen historien. Knappt godkänt betyg.

MrsRatched 5 har röstat

av MrsRatched