Betyg idag: 1 127 Besökare idag: 4 442

År: 1982
8/1 2006
Recenserad av GinNTonic
D
etta är en saga, som skildrar kampen mellan gott och ont i svart och vitt. I en vanlig berättelse skulle det kanske vara något att anmärka på, men detta är ingen vanlig berättelse. Det är en resa in i en mans förtrollade värld.

Sven är en ung man som genom hela sitt liv fått lida för sitt handikapp. Eftersom han lider av harmynthet och gomspalt har han svårt att uttrycka sig förståeligt, vilket lett till att han av omvärlden behandlas som en idiot. Svens tankar i filmen uttrycks dock via en normal röst, vilket bidrar till att man närmar sig karaktären och inser att han inte är dum som de flesta tror. När hans mor dör blir Sven tvungen att slava hos Fabrikör Höglund. Han behandlas där som ett djur, får arbeta utan lön och sova i stallet. När han sedan rymmer från Höglund för att bo hos en familj vars dotter hans förälskat sig i, gör fabrikören allt för att förstöra hans liv.

Det som är intressant med filmen är att allting ses ur Svens perspektiv, vilket gör att man förstår vad som till slut driver honom till att hämnas. Sven äger en enda bok, en bibel som han läser om och om igen för att fly verkligheten. Inspirerad av de bibliska historierna får Sven uppenbarelser, han ser änglar. Han känner sig utvald av Gud till en godhetens förkämpe.

Fotot i filmen är fantastiskt. Med sina starka färger och vackra miljöer blir filmen ett konstverk, vilket förstärks i både den första och den sista scenen, som närmast ser ut som tavlor. Då filmen har en del övernaturliga inslag passar det närmast magiska fotot utmärkt. Specialeffekterna fungerar fortfarande bra, trots att filmen är över tjugo år gammal. I en scen brinner familjens lada ner, och jag tyckte jag skymtade fabrikörens hånleende ansikte på den mörka himlen.

Skådespelarna är suveräna, särskilt Stellan Skarsgård i titelrollen. Men även filmens regissör Hasse Alfredson gör en minnesvärd insats som den diaboliske fabrikören. Många kända ansikten syns i filmen, kanske dock lite för många. När till exempel Gösta Ekman plötsligt dyker upp i en liten biroll bryts tyvärr illusionen för en stund, när man associerar till de många komiska roller han spelat. Detta är dock den enda anmärkning jag har på denna fantastiska film. Jag satt som förtrollad från början till slut, och har aldrig sett något liknande. Bättre kan jag inte förklara filmen, den måste helt enkelt ses.

GinNTonic 10 har röstat

av GinNTonic