Recension av Den galopperande detektiven

År: 1994
14/9 2004
Recenserad av connya
D
iskussionen om komik förde jag litegrann när jag recenserade den pinsammt dåliga Freddy Got Fingered. Men det är precis lika svårt varenda gång man ska ge sig på att skriva om en komedi att försöka se om det är en bra film, om den är rolig etc. Hur definierar man en bra komedi? En del säger att en komedi fyller sitt syfte så länge man skrattar, en del säger att en bra komedi också behöver ett bra manus förutom just själva skrattmomenten.
Själv försöker jag att inte fundera så mycket kring det. Givetvis ska en komedi vara rolig, men jag tycker nog också den ska beröra lite. Eller som i fallet med Jim Carreys genombrottsfilm; vara sådär minnesvärd i scener som i såväl repliker.

Jim Carrey spelar Ace Venture; djurdetektiv. När Miami Dolphs maskot Snowflake kidnappas ger han sig ut på sin största uppgift hitills; att hitta den försvunna delfinen och få tillbaka honom innan premiären av SuperBowl drar igång. En enkel handling där det hela handlar om att Jim Carrey ska få i form av en av sina mest minnesvärda karaktärer få visa upp sitt kroppspråk och sina ansiktsutryck.
Jag måste erkänna att Ace Ventura fick mig att älska Jim Carrey. Och således är jag helt såld på denna filmen av just den enkla anledningen jag skrev häruppe; scenerna, replikerna och detaljerna som Jim Carrey visar upp. det är komedi iklätt en enkel Amerikansk handling och avskyr man Jim Carrey har man givetvis svårt att tycka om det här. Men jag föll direkt för denna charmiga skådespelare som förhöjer varenda liten scen och vartenda litet skämt med sin personliga stil.

Regissören Tom Shadyac som sedan kom att göra b.la Liar, Liar och Bruce Almighty med samma skådespelare i huvudrollen tar tillvara på Carreys repetaoar av utryck och leveranssätt och fogar ihop det.
Antingen älskade eller hatade man det. Men jag såg också i Jim Carrey en skådespelare med fruktansvärd närvaro; vilket han senare skulle komma att bevisa i flera andra filmer. Det känns lite trist att säga att detta är Jim Carreys film men det känns faktiskt som att det är så det är. Givetvis ska Story och manusförfattaren Jack Bernstein också ha en del av äran. Men Ace Ventura fick iallafall mig att vika mig av skratt flera gånger mest för att jag tyckte Jim Carrey var fantastisikt rolig.

connya 10 har röstat

av connya