Recension av Den gröna milen

Ã…r: 1999
22/6 2004
Recenserad av Snah
O
BS! Detta är inte en recension, utan mer en fristående kommentar som innehåller spoilers. Den bör således läsas _efter_ filmen.

Hyfsat medryckande till en början, men sedan börjar de klichéartade sterotyperna dimpa ned. Inte nog med att John Coffey är en fånge (1) han är dessutom dömd till döden (2) för ett mord han inte begått (3). Men detta är inte nog: John Coffey är svart (stigma 1), enormt storväxt (stigma 2) och dessutom smått efterbliven (stigma 3). Var det slut där? Nejdå, det visar sig också att John Coffey, den stora efterblivna jättenegern, dessutom är en mesig cry-baby. Alltså den stora vänliga jättenegercry-babyn John Coffey! (dsvjJC) Men vänta, det är inte slut där: efter en stund förstår man att dsvjJC har en övernaturlig gåva ; han kan bota sjuka, väcka döda till liv! Gud vilken äcklig, fördomsfull stereotyp; dsvjJC - storväxt och efterbliven (=2 funktionshinder), men med en GÅVA!!! Att sammankoppla personer med funktionshinder med "övernaturliga gåvor" är en dokumenterad och stundtals enerverande stereotyp; den blinde tiggaren som är synsk, typ. Alltså: dsvjJC, men nu utläses det: den stora vänliga jättenegercry-babyn Jesus Coffey! Way to go, Jesus!

Och filmen då? Vad hände med den, Snah? Tja, det är svårt att ta en film som innehåller sådana uppenbara mediala sterotyper på allvar. Varningsklockorna för Hollywoodskräp ringer mycket då. Filmen knyts först ihop med en grandios snyftscen. Då avrättas dsvjJC (snyft 1) för ett brott han inte begått (snyft 2 - oh nej, dsvjJC är ju så fin och god (snyft 3) - och fångvaktarna vet att han är oskyldig (snyft 4) , och de gråter också (buäää! snyft 5), och det är ju ändå den stora mysiga, hyggloburro dsvjJC som kolar (buääääääääää! snyft 6). När den är över så kommer man vips ihåg att filmen i början hade en fånig "gammal man som tittar bakåt i tiden"-början. Nu knyts filmen ihop igen med ngn kass historia; oj!, det var visst fantasy man tittade på. Nej, sådan här dynga ger jag till Skräphögen ((c) Fragglarna)!

Heartofarebel 12 har röstat
Snah 40 har röstat