Recension av Den perfekta stormen

År: 2000
10/6 2003
Recenserad av Thos
Å
ret var 1991 och svärdfiskebåten Andrea Gail och dess besättning hade misslyckats med de senaste raiderna på havet. De var nu tvungna att på säsongens sista fisketur att dra hem storkovan. Båtens fem besättningsmedlemmar bestämmer sig då för att gå extra långt ut trots att de avråds starkt av andra båtar.
Väl där ute lever de glada dagar med lastutrymmena fyllda med svärdfisk. Undertiden analkas en fruktansvärd storm. Två stormar har krockat och skapat det metreologerna kallar "den perfekta stormen" med över 30 m höga vågor.
Andrea Gails besättning står nu inför ett väldigt svårt val; att gå rakt igenom stormen för att komma hem eller ta omvägen och låta den livsviktiga fångsten bli förstörd.

Efter ca en timmes inledning med sjömännens familjer, fruar och flickvänner som senare står på bryggan och vinkar farväl. Och fiskelycka långt ute till havs.
då börjar den andra halvan av filmen som tillägnas stormen med skummande vågor, vind, skrik, smärta och vatten, vatten åter vatten. Det kan bli lite tröttande för öronen att oavbrutet i en timme sitta och höra detta oväsen. Det kan även bli lite långtråkigt på sina ställen när de styr upp mot en vågkam och ner igen gång på gång. Men på nått sätt lyckas man hålla humöret uppe och inte somna, som lätt händer framför andra filmer.

Det är en film fylld av sorg, olyckor, skador och svåra val. En väldigt välspelad film med många bra skådespelare samlade. Specialeffekterna var också väldigt bra men som alltid, är det mycket svårt att göra animerad sjö.

Filmen har även en parallel story om räddningen av en segelbåt som också hamnat i stormen, men det var så lite av tiden som ägnades åt den segelbåten så det blev bara löjligt.

En blöt rulle med mycket oväsen men som ibland kändes lite löljig.

Thos 22 har röstat

av Thos