Recension av Den rosa pantern

Ã…r: 1963
24/10 2004
Recenserad av cineasten89
J
ag har nog aldrig sett en roligare film med klockren och enkelt humor..

Ärligt talat, så är jag glad att Blade Edwards fick sin heders Oscar vid årets Oscarsgala, för han förtjänade den verkligen med sina fem Rosa Pantern-mästerverken, den asroliga Oh vilket party, klassikern Frukost på Tiffanys m.fl.
Men ingenting av dessa kan överträffa denna klockrena första Rosa Pantern-filmen. Det är en riktig bra film med riktig underhållning med enkelt humor - vilken klant inspektör Clousseau är tänker man alltid, och råkar i gapskratt. Att Peter Sellers gestaltar honom med sin otroliga dialekt med fransk brytning när han talar engelska. Men när han är en klant, och det händer ofta i denna underbara film, är det absolut omöjligt att inte kunna skratta.

Annars finns det en annan ljuspunkt - David Niven, som är en av mina stora favoriter genom tiderna för han är verkligen en genialisk skådespelare som kan spela vilka roller som helst. Men jag tycker nog ändå bäst om hans roll, sir Charles, men man får ju ändå inte glömma Jorden runt 80 dagar där han också gjorde en fenomenal insats som man aldrig kommer att glömma. Inte ens dagens remakes kan få den filmen att bli mindre oförglömlig.

Men tillbaka till Rosa Pantern, så finns det andra ljuspunkter, speciellt maskeradfesten, när rånet skulle ske rum, och det finns två gorillor - den ena borgmästaren och den andra rånaren (Fantomen), och det blir rejält kul att se när klanten Clousseau försöker få tag på den rätte rånaren. Men ännu roligare är det när sir Charles iscensätter kidnappningen av prinsessans hund, och själv råkar "skada" sitt ben, och sen försöker spela som om han fortfarande hade ont bara för att få prinsessans empati...

Det finns verkligen många ljuspunkter att det blir till en av de bästa underhållande filmupplevelser jag någonsin upplevt.

cineasten89 7 har röstat

av cineasten89