Recension av Den siste actionhjälten

År: 1993
10/12 2006
Recenserad av RasmusOrsén
E
n spännande actionkomedi av John McTiernan med Arnold Schwarzenegger i huvudrollen. En historia om skillnaden mellan fantasi och verklighet och en beskrivning på hur världen skulle se ut om det hela bara var en enda lång actionrulle.

Danny Madigan (Austin O'Brien) är en ung pojke som spenderar all sin fritid och mer därtill på en biograf. I brist på vänner så ägnar han sig åt att se på film och umgås med biografvaktmästaren Nick (Robert Prosky).

Danny är ett mycket stort fan av filmerna om Jack Slater (Arnold Schwarzenegger) och när Nick erbjuder Danny en privat förhandsvisning till "Jack Slater IV", den senaste av filmerna, så kan han inte säga nej. Men innan visningen börjar och han får sin biljett berättar Nick hur han fått biljetten för många år sedan av den store magikern Harry Houdini. Frågan är bara om magin är sann eller om allt bara är påhitt?

Till Dannys stora förvåning fungerar biljettens magi och den trollar in Danny i filmen där han hamnar i biljakter, skottlossning och andra spännande situationer. Nu blir det upp till Danny och Jack att stoppa skurken Vivaldi (Anthony Quinn, 1915-2001) och hans lönnmördare Benedict (Charles Dance). Något som är enkelt i filmens värld eftersom de goda alltid vinner, men när Benedict får tag i biljetten tar han sig ur filmen och ser sin chans att vinna här i våran verklighet...

Den sista actionhjälten är en actionkomedi full av både bra och dåliga skämt. Med överdrivna actionscener blir filmen totalt otrolig. Men det är ju också precis det som är meningen då den skildrar skilnaden mellan fantasi och verklighet.

Arnold Schwarzenegger tar den ledande huvudrollen både som sig själv och som polisen Jack Slater. Med honom spelar också Austin O'Brien. De två spelar mot både Charles Dance och flerfalldigt Oscarbelönade Anthony Quinn. Man har också samlat en elit av skådespelare för mycket små biroller. Oscarnominerade Sir Ian McKellan och Sharon Stone, Tina Turner, Bridgette Wilson, Angie Everhart och Danny DeVito som rösten till "Whiskers". Desutom spelar James Belushi, Chevy Chase, Robert Patrick, Damon Wayans, Maria Shriver och Jean-Claude Van Damme rollerna som sig själva.

Denna enorma pålitliga rollista ger filmen ett seriöst intryck och indikerar på pålitlig underhållning. En actionfilm för alla sorter. Även om handlingen inte är så djup så håller spänningen och komiken den på en tillräckligt hög nivå. Filmen får en stark trea.

RasmusOrsén 5 har röstat

av RasmusOrsén