Recension av Den siste samurajen

Ã…r: 2003
27/1 2004
Recenserad av gnoff
K
apten Nathan Algren är försupen och försörjer sig på att åka runt och göra reklam för gevär från Winchester. Största anledningen att han dricker är för att försöka glömma de brott mot indianer han begått då han följde order mot sitt förnuft och sin medmänsklighet.

Nathan får plötsligt besök av sin gamle vän Zebulon Grant som han tidigare trott var död. De två och deras tidigare överordnade. Överste Bagley erbjuds en stor summa pengar av representanter från Japan. De vill att amerikanerna skall träna deras soldater i modern stridskonst med moderna vapen, Samurajernas väg skall snart vara förbi och landet samt deras armé moderniseras.

Väl i Japan visar det sig snart att den otränade armén som mest består av bönder skall kastas ut i strid mot den respekterade Katsumoto. Han är en känd Samuraj som är Kejsaren trogen och anser att ära är det viktigaste en man har, men är mot de moderna stridskonsterna.

Nathans vän Zebulon dör i striden och själv tas han till fånga, hans liv räddas av Katsumoto själv som låter honom leva för att lära sig mer om sin fiende.

Under den vinter Nathan spenderar i byn där Katsumoto och hans män övervintrar lär sig amerikanen delar av språket och börjar också till viss del förstå det liv som Samurajerna lever. Han blir själv fascinerad av detta och börjar träna deras stridskonster.

Snart ställs Nathan inför valet att slåss mot Katsumoto, att åka hem till Amerika, eller att följa sitt hjärta och ställa sig på Samurajernas sida i vad som kan bli deras sista strid.

Filmen känns för mig väldigt realistisk i många avseenden, i och med att de verkar ha lagt mycket krut på att göra kostymer, rustningar, vapen och annat så naturtrogna som möjligt. Vidare att väldigt många Japanska skådespelare används och att det Japanska språket och talas i stället för den eviga engelskan man annars alltid får dras med.

Att man i SF:s svenska bioversion dessutom endast använder svensk textning, även då Japanska talas, är ett stort plus. Då man får se både engelsk och svensk text samtidigt brukar irritera mig mycket. Visst finns det många stunts i filmen, men så vitt jag kunde se väldigt få datorgenererade effekter. Istället har man satsat på en mängd statister och till och med Tom Cruise gör stridsscenerna själv.

Musiken av Hans Zimmer är mycket välgjord, även om hans musik i Gladiator är snäppet bättre.
Jag anser att Tom Cruise är mycket bra i rollen som Nathan Algren, tvärt emot många andra jag hört säga att just han drar ner betyget på filmen.

Klart sevärd film som jag anser man bör njuta av på bio, där man kan få lite rättvisa i de maffiga stridsscenerna. Även om filmen är nästan två och en halv timme lång känns den inte tråkig, utan mer att man får historia och naturscener mer än att man koncentrerar sig enbart på action. Speciellt kul också en scen där man får se attackerande Ninjas, där man verkar ha lagt ner stor energi på att ta fram replikor på deras vapen och att använda deras stridskonst.

Detta kommer antagligen att bli en av de stora filmerna under våren 2004, nu får man väl vänta på Troy som kommer i maj.

EvilNed 6 har röstat
JoeZ 9 har röstat