Recension av Den svarta katten

Regissör: Edgar G Ulmer
Ã…r: 1934
Antal visningar (1967)    Forumdiskussion (0)
31/12 2004
Recenserad av von_fantasy
D
et här är bara en av flera filmer som Bela Lugosi och Boris Karloff medverkar i tillsammans, bättre skådespelare än dessa två var väl svårt att slå under 30-talet?

Handlingen består i av ett par råkar ut för en trafikolycka. Lyckligtvis sitter Dr. Vitus Werdegast (spelad av Bela Lugosi) i samma bil som dom. Han tar dom till Hjalmar Poelzigs (spelad av Boris Karloff) mystiska hus där dom ska sova över och få medicinsk hjälp. Vad dom inte vet är att Hjalmar är en satanistisk präst.

Men allt står inte rätt till, Hjalmar verkar vara intresserad av parets kvinnliga part (spelad av Julie Bishop!) och Dr.Vitus letar efter sin försvunna dotter som han tror har blivit kidnappad av Hjalmar.

Handlingen är helt ok, surrealismen finns där i scenerna med Lugosi & Karloff. Men jag tycker ändå att det går segt frammåt, trots att filmen bara är en timme och fem minuter. Helt plötsligt kommer man på sig själv att "Jaha var det där klimaxet, och är filmen slut nu?"

Detta är då verkligen inte en av Lugosi & Karloff-konstellationens bästa filmer. Lugosi visar även att han kan skådespel, han vet vad han gör och är riktigt bra i filmen tillskilnad från Karloff som mest ser ut som ett stenansikte och rör sig stelt och är ganska "borta" i sin roll.
Julie Bishop & David Manners levererar ett ganska medelmåttigt skådespeleri men dom är ok i sina roller.

En liten notis är väl att man äntligen får se Bela Lugosi spela en "god" roll och inte någon roll som liknar Dracula eller ond professor.

Den här filmen är för övrigt inspirerad av "The Black Cat" av Edgar Allan Poe. Bara inspirerad, inget annat!

von_fantasy 11 har röstat

The Hills Have Eyes
Likplundraren
Independence Day
Cobra Verde
Harry Potter och den flammande bägaren
Black Dragons

Cannibals