Recension av Den tunna röda linjen

Regissör: Terrence Malick
År: 1998
28/9 2004
Recenserad av Spöket
T
he Thin Red Line är den vackraste film jag någonsin sett. Fotot, miljöerna, karaktärerna, allt. Med det i sinnet kan ni dyka in i Stilla Havets krigshärjade övärld under andra världskriget. Amerikanarna ha gett sig på att ta över ett antal öar att bruka som flygbaser, vi tittare får följa striderna och de amerikanska soldaterna på en ö särskilt.

Jim Caviezel spelar Whit, en litet brokig soldat som inleder filmen med en monolog ackompanjerad av oerhört vackra bilder föreställande urinvånarnas faktiskt lugna liv. Just urinvånarna gör ett väldigt intryck på mig, de förhåller sig lugna och verkar inte ens särdeles rädda, de sköter sig själva så gott det går. Vidare står de här mäniskorna för något av det vackraste i filmen, de är fångade i kameran på ett otroligt vackert sätt. Vad Whit berättar för oss är hans tankar, tankar som berör det vackra han ser framför sig, det vackra som förstörs urskilljningslöst i krigets misär. Whit för monologer en stor del av filmen, men han är inte ensam om det, det förekommer fler av dessa, de är alla tämligen olika också. Gemensamt för monologerna är de otroligt härliga röster de förmår tala med, och det de faktiskt säger håller även det hög kvalitet. Från Caviezels härliga sydstatsdialekt till Nick Noltes härligt raspande röst.

Nick Nolte ja, han spelar ett mycket tjurskalligt befäl, och han gör det hejdundrande bra. Sällan känner man sig så utskälld som när man sett Nick Nolte gasta. Även andra stora skådespelare gör mycket bra ifrån sig. John Travolta som spelar ett sorts marinbefäl har mycket litet spelrum i filmen, men det han har utnyttjar han väldigt, väldigt bra då han konverserar med Nick Noltes rollfigur. Woody Harrelson, Elias Koteas och John Cusack är andra namn som figurerar i rolllistan, och de gör bra ifrån sig, även om de inte syns vidare mycket. Det finns andra stora och halvstora namn med, alla är de bra utan att märka ut sig nämnvärt, utom två stycken.

Först så har vi Adrien Brody, som spelar den nervöse Fife. Just denna nervositet förmedlar Brody på ett ypperligt sätt med sitt minspel, i synnerhet ögonen, och han är en stark faktor till förvirring i vissa scener, då förvirring skall vara närvarande, vi befinner oss i ett krig faktiskt. Den andra värd att omnämnas är Sean Penn, som är rysligt kall och bra i sin roll.

Det här är den vackraste film jag sett har jag skrivit. Det vidhåller jag. Konversationer, marchering och frenetiskt skjutande växlas med urinvånare med blåsten i håret, solen som lyser igenom ett blad och exkotiska, vackra djur. Fotot är visserligen underbart vackert, men det är kooperationen med andra element som gör filmen så extraordinärt vacker. Monologerna som jag haft en smärre utläggning om, den vackert sorgliga (som oftast, i krigsdramer) handlingen och den ganska diskreta men stämningsgivande musiken skapar ett mästerverk. Även ljudet i sig är väldigt bra, jag gillar verkligen när man hör vattnet rinna mot ett blad, eller när vinden viner igenom det åh så vackra håret.

Superlativ har östs över filmen, den är vacker och har bra skådespeleri. Handling och så vidare då? The Thin Red Line är väldigt lång, något jag verkligen gillar. Vi följer med många olika personer, men fokus ligger ändå på några särskilda som får större utrymme. Det är ingen brist, man blir inte förvirrad och sympati tappar man inte för karaktärerna. Något lite paradoxalt med den här filmen är att så litet händer på så lång tid, men ändå tvärtom. Med tanke på längden kanske vissa vill ha litet mer explosivitet, större intensitet och litet mer till händelseförlopp. Å andra sidan händer det tämligen mycket för vissa av karaktärerna, de råkar ut för vissa scenarion, stora som små, och det får en att känna att mycket har hunnit hända när man väl sett klart filmen.

Japaner! Jänkarna krigar ju mot några, och japaner är det nu vi ser strida. Patriotism är något vi inte ser spåret av i den här filmen, istället visas misären, på båda sidor. Visst, japaner skjuts ned och misshandlas, men det ser hemskt ut och inga försök att rättfärdiga det märker man av. Japaner dör, amerikanare dör. Fotot på japanerna ska anspela på vårt medlidande, vi ser dem gråtande, utsvälta och på gränsen till tokiga, om de inte redan är det.

När striderna äger rum går det ganska sakta, men det hela är väldigt lugnt, vackert och välspelat. Just striderna är verkligen inte spektakulära på något sätt eller vis, förmodligen är de väldigt realisktiskt skildrade. Vid de flesta utbyten av skottsalvor är det ändå jänkarna man har sympati för, då det är de man har följt och fått sympati för. Det finns dock en del av dessa scener där det nästan blir tvärtom, det enda man känner är fasa och medlidande.

The Thin Red Line är en välspelade, särdeles vacker, lång och lugn krigsfilm. Jag uppskattar alla dessa attribut och när de är sammanbundna som här, ja då blir det inte annat än en klockren femma.

Spöket 22 har röstat

av Spöket