Recension av Dumma mej

Ã…r: 2010
1/10 2010
Recenserad av Jules4893
D
umma mej handlar om superskurken Gru som bestämt sig för göra den störta stölden genom tiderna: att stjäla månen. Till hjälp har han superpistoler, raketdrivna fordon och ett gäng smurf-liknande varelser. Men för att genomföra sin plan behöver han också ta hjälp av tre hemlösa barn. Barnen ser Gru som en potentiell far och kärleken mellan dem börjar växa och göra saker svårare för Gru.

Filmen väntar inte en sekund med att dra igång i rasande tempo, med den vändningen roligare än den andra. Den ena karaktären roligare än den andra, allting så originellt utfört. Genom att ha utnyttjat animationsmediet till fullo ger man publiken fascinerande miljöer, karaktärer och visuella upplevelser. Utöver detta blev jag imponerad av 3D:n. Det var en av de få gångerna jag sett 3D tillföra någonting till den totala upplevelsen av en film.

Humorn ligger väldigt mycket hos de unika karaktärerna, och det är en underhållning i sig att studera dom. Annars gör sig det roliga som bäst när det är som mest subtilt. Då Grus uppfinnar-professor missuppfattat Gru på grund av hans senilitet, eller då Gru ska fickparkera sin monsterbil genom att krocka bort de övriga bilarna. Filmen lekte med sig själv och sin genre och kunde gå väldigt långt för att få någonting roligt, eller visa sin poäng. I "the bank of evil" håller statyer, formade som människor, upp pelare. Den ena ser ut att ha det tyngre än den andra tills den tredje ligger platt mellan två pelare.

Trots filmens orginella utförande finns det inte en glimt av något originellt i manuset. Det är en standardhistoria, och det går inte att komma ifrån att mycket utav det som händer är väntat. Tyvärr faller en del humorristiska punker också på grund av just detta. Trots detta lyckas filmen beröra på djupet. Underliggade alla karaktärer fanns det motiverade handlingar, och mänskliga känslor. Det var en film som handlade om vårt behov av att bli älskad. Eller ännu mer precist; att bli älskade av våra föräldrar. Filmen visade prov på ett flertal fall med föräldrargestalter: hos antagonisterna, birollerna och självklart hos huvudkaraktärerna. Man kunde inte annat än att sympatisera och låta sig känslomässigt föras med i filmen.

"En rolig film med hjärta" är sammanfattningsvis det betyg jag vill ge filmen. Det fanns delar i filmen som berörde på ett mer känslomässigt plan än den raka humorn. Filmen har lyckats med att skapa relationer och karaktärer i filmen så att man bryr sig om deras öden, kanske till och med mer än de bästa och förövrigt lyckade Pixar-filmerna.

Jules4893 3 har röstat
frienatic 1 har röstat