Recension av Det finns bara en Jimmy Grimble

År: 2000
22/7 2003
Recenserad av Den_Misstänkte
H
andling: Den här filmen handlar om Jimmy Grimble. Han är 15 år och älskar fotboll. Och han är riktigt bra på det. När ingen ser då, förstås. Då glömmer han allt han kan. Men Grimble lider av andra problem också.
Han är mobbad i skolan och är kär i den något udda tjejen Sara. Hans mamma har slängt ut pappan och dessutom skaffat sig en riktig slusk till pojkvän. Men en dag kommer vändningen. Jimmy får ett par gamla fotbollsskor av en gammal som bor i ett fallfärdigt hyreshus. Hon påstår att skorna är magiska och att Jimmy nu kommer att spela lika bra som den gamle City spelaren Robbie Brewer som en gån ägt dom....

Omdöme: Det här är en film som jag tycker om. Men jag tycker mest om den om jag inte börjar tänka på en sak. Har vi inte sett lite för många sådana här feel-good filmer? Jo det har vi nog. Särskilt om det handlar om den engelska arbetarklassen. Man har sett det förut. Det är egentligen bara en repetering. Det som numera är typiskt för brittisk film finns där. Som att han blir kär i den där tjejen som är lite konstig. Inte som alla andra. Och att blir riktigt grovt mobbad. Ibland känns mobbningen rentav överdriven. Men det är antagligen bara för att jag har sett det förut. Men det är ingen dålig film. Nej det är bra underhållning, särskilt för de yngre. Man kan lätt känna igen sig lite i Jimmy Grimble. Även ifall hans problem inte alltid är jättevanliga.
Det som trots allt gör att den filmen når upp till en trea i betyg är ändå Robert Carlyle, som spelar coach och Ray Winstone som spelar mammans ex. Dom gör ett kanonjobb. Särskilt Carlyle passar i den här typen av film. För ingen kan väl glömma hans otroliga roll i "the full monthy" eller i nattsvarta "trainspotting". Den sistnämnda är för övrigt en av mina absoluta favoriter.

Filmens soundtrack är även det en stark punkt. Vad sägs om Fat boy slim, Moby och the charlatans. Särskilt Fat boy slims låt "right here, right now" är riktigt cool när den spelas i sissta matchen. Har aldrig hört en mer passande låt.
Så om du är kille eller tjej i åldrarna 10-13 år, så är denna film någonting förbi. Men om du, som jag, satsar på mer kvalitet och inte bara underhållning för en kväll, så är "the full monthy" (allt eller inget) och framförallt trainspotting bättre.

Den_Misstänkte 2 har röstat

av Den_Misstänkte