Recension av Det levande slottet

År: 2004
16/4 2005
Recenserad av Greenleaf
Ä
ntligen har jag sett Hayao Miyazakis nya film som jag hade så stora förväntningar på. Den senaste filmen som han har gjort tycker jag är hans bästa och den ger jag en femma till. Antar att jag inte behöver nämna vad den heter. Hur som helst så märker jag vissa likheter mellan Moving castle och Spirited away. Huvudpersonen har vissa likheter med Yubaba, häxan i Spirited. Sedan finns det även vissa spöken som liknar den ansiktslösa anden.

Annars så påminner Moving Castle lite mer om Miyazakis tidigare, t.ex. Castle in the sky och Nausicaä: Valley of the Winds. De vanliga tingen som man kan se i en Miyazakifilm finns här. Speciellt flygmaskiner, som ofta är med i hans tidigare filmer. En annan typisk nisch är landskapsvyerna som finns här och där i filmerna och bidrar till en harmonisk känsla i miljön.

Hela filmen är ritad i samma stuk som de tidigare. Den enda saken som inte känns "gammal" i stilen är själva slottet, som man får se för första gången i filmens snygga öppningsscen. Här är det inte nåt ståtligt slott inte, utan det är mer som en vandrade bilskrot.

Vad tycker jag om filmen då? Ämnet kretsar mycket till magin. Det finns trollkarlar, onda häxor och lustiga karaktärer, bland annat en magisk eld som heter Calucifer och styr hela slottet. Karaktärerna har Miyazaki lyckats med väldigt väl, vilket han brukar göra. Däremot är den enda karaktären som känns lite tunn faktiskt huvudkaraktären. Hennes personlighet och historia är helt enkelt lite småtråkigt, men vägs upp av hennes omgivning.

Filmen är väldigt snyggt tecknad. Man ser att den liknar mer hans tidigare filmer i stilen, men det är fortfarande väldigt vackert och som vanligt lyckas Ghibli så bra med att visa karaktärernas ansiktsminer på ett väldigt realistiskt sätt.

Jag har aldrig tyckt illa om en Ghiblifilm hittills. Det här är min tionde sedda och Miyazaki håller sin segersvit ännu en gång. Jag kände att handlingen var lite skum ibland, men det ska nog gå över när jag ser den en andra gång.

Annars är det en skön lite berättelse och slottet är underbart. Däremot är den här filmen absolut inte lika bra som hans bästa filmer. Den faller mycket på handlingen och även på lite smådetaljer, men förhoppningsvis blir den bättre andra gången som jag ser den.

Greenleaf 23 har röstat

av Greenleaf