Betyg idag: 1 220 Besökare idag: 4 264

År: 1974
20/5 2015
Recenserad av jotnan
Y
oung Frankenstein är en gammal film som parodiserar en ännu äldre film. Ändå känns det fräschare än det mesta som görs idag.

I Mel Brooks klassiker från 1974 följer vi Biologiprofessorn Frederick Frankenstein (spelad av Gene Wilder som gör sin bästa roll någonsin) gör allt för att rentvå sitt namn efter farfaderns experiment i Transsylvanien. Men allt förändras dagen han får ärva det gamla slottet. Med hjälp av Igor (med Marty Feldman i rollen vars utseende inte kan passa någon annan film förutom denna) barnbarn till Fritz i den gamla Frankenstein, hjälpredan Inga och en hel massa fritid fullföljer han sin familjetradition med att skapa ett nytt monster, till bybornas stora sorg. Det är en regelrätt parodi på Frankenstein från 1931, men står också stadigt på egna ben.

Det svartvita fotot är perfekt. Ljuset och scensättningen totalt utklassar de bästa och mest ikoniska Universal-monsterfilmerna som gjorts. Det här är en fröjd för alla som sett och uppskattat gamla Dracula- eller Frankensteinfilmer. Man får intrycket att Mel Brooks har verkat i den här genren i åratal, och blir chockad av att den faktiskt kunnat göras 1974. För alla som tvivlar på att han är ett geni kan man Har komiska element överdrivna och härligt ”kusliga” vilket är perfekt att göra komedi på. Gene Wilder. Utstrålning. De har till och med fått tag på labbutrustningen från Frankenstein-inspelning. Såna här små saker tillsammans med de inblandades entusiasm för projektet skapar en genuin film. Man märker att alla har haft riktigt, riktigt roligt. Tydligen har Mel Brooks spelat in flera scener i efterhand eftersom ingen ville lämna inspelningen. Det märks ibland, då en del scener känns rätt onödiga, men entusiasm känns inte som något jag vill kritisera.

Man måste verkligen uppskatta de här komedierna som innehåller en intressant story på sidan av faktumet att det handlar om en komedi. Young Frankenstein hade gott och väl kunnat vara en uppföljare till originalet, med den perfekta gotiska ljussättningen, inredningen och det rejäla överspelandet, om det inte var för all komik. Sättet den väver ihop det på ett sådant snyggt sätt är något som filmskapare idag borde ta lärdom av. Och likt Universal-filmernas partier emellan skräcken har Young Frankenstein inte missat vikten av andningspauser, vilket aldrig får den att kännas långsam utan självsäker. Man längtar tillbaka till den här klassiska Airplane!-humorn som jag saknar i moderna komedier. Det är som att skämten är skrivna av ens pappa, förutom att de här faktiskt är roliga.

Som sagt är alla inblandade fenomenala, men kronan på verket är helt klart Gene Wilder skriker. Hans ansikte bara lyser av komedi. Varför fungerar scener som när Frankenstein och hans monster framför ett sång och dans-nummer för en skara vetenskapsmän som samlats? Gene Wilder var tvungen att bråka sig till scenens medverkan i filmen, vilket jag förstår, för på papperet låter det här som en katastrof. Men det inte bara fungerar, utan det är något av det roligaste jag sett. Hur Wilder spelar det hela med ett straight face. Hur han utannonserar att vi med showen ska dyka in i ”The realm of genious”. Hur Publiken, som består av högt uppstående vetenskapsmän, börjar kasta tårtor när monstret missar sina danssteg. Det är så fånigt att man inte har något val än att skratta. Barnsligt? Javisst! Mel Brooks är en mästare på sin egna larviga humor som inte kan falla någon utanför smaken.

Här sitter jag på bussen dagen efter och måste dämpa mina små fniss över tanken på filmen. Väldigt få komedier stannar kvar på det sättet. Man är både utmattad av alla roliga scener samtidigt som jag inte glömt filmens självsäkra, lugna och rakt igenom mysiga tempo. Young Frankenstein är rolig, därför att den vet hur och när den ska vara rolig för att inte drunkna i sig sina egna skämt. Bra komedi är bra timing, och därför ger jag den en Mycket Stark Rekommendation!

Jonathan Johansson

jotnan 0 har röstat