Betyg idag: 1 817 Besökare idag: 5 999

Recension av Det våras för slummen

Regissör: Mel Brooks
År: 1991
Antal visningar (2004)    Forumdiskussion (0)
11/1 2005
Recenserad av von_fantasy
'
Mel Brooks misslyckas' 'Mel Brooks fjasko' m.m. kunde man läsa om filmen. Så det var inte men stora förväntningar som jag såg på denna film som egentligen heter "Life Stinks".

En rik affärsman (Mel Brooks) går med på ett vad om att han kan överleva Los Angeles slum i 30 dagar. Han får gå igenom väldig mycket innan han äntligen har klarat av 30 dagar, men filmen tar inte slut där utan får sig en rejäl vändning som jag inte tänker avslöja.

Det står att det här ska vara en komedi. Istället fick jag en "La vita è Bella"-effekt när jag såg på den. Det här är inte direkt komik utan mer drama-komedi med en gnutta romantik. Det fungerar perfekt och jag tar det här som en seriös film. För vad jag har sett finns det otroligt nog folk som lever ungefär såhär och Mel Brooks får verkligen veta att det är svårt i alla fall i filmen.

Den har några riktigt roliga scener som när Mel Brooks åker in på sjukhuset och blir övermedicinerad, det är en riktig höjdpunkt. En annan scen som är fin är då Mel Brooks tror han har vunnit vadet och ska fira med bl.a. champagne, när han och Lesley Ann Warren dansar... Den scenen är riktigt vacker otroligt nog.

Skådespelarna är riktigt bra i filmen. Mel Brooks gör ett bra skådespeleri och Lesley Ann Warren, som är ganska söt, gör också bra ifrån sig. Jeffrey Tambor är nästan perfekt som en feg affärsman.

Det här är ingen film i stil med dom andra "Det våras för..." filmerna utan den här har en seriös underton som jag tror inte många har uppfattat. Bara för att den är stämplad som en komedi betyder det inte att den måste vara komedi. Det finns så mycket mer att hämta från den här filmen om man ser den med annat perspektiv.

Sedan kan alla negativa recensioner påverkat mig positivt eftersom jag inte hade höga förväntningar på filmen. Riktigt bra Mel Brooks rulle, dock inte direkt komedi.

von_fantasy 27 har röstat

The Hills Have Eyes
Likplundraren
Independence Day
Cobra Verde
Harry Potter och den flammande bägaren
Black Dragons

The Mole People
Tin Man
Carrie
Cannibal Holocaust
Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho
Super Mario Bros.