Recension av Det

År: 1990
22/11 2008
Recenserad av dumbass
"
Det" är en riktig King-klassiker. De flesta minns "Det" som anledningen till att man blev livrädd för Ronald McDonald och Clownen Manne.

"Det" bygger på en bok med samma namn av skräckmästaren Stephen King som gavs ut 1986, en mastodontbok på ca 1400 sidor (beroende på vilken utgåva man har). Som alla trogna King-fans vet vid det här laget så försöker han alltid att få med så mycket som möjligt av bokens handling i filmen, vilket självklart är omöjligt med en så lång bok. Men han gjorde sitt bästa och av detta blev det en miniserie. Han gjorde förresten en miniserie av "The Shining" 1997 eftersom han inte tyckte om Stanley Kubricks version. Han ansåg att för mycket av handlingen alternerades och togs bort. Man får applådera tilltaget men kan ju såhär i efterhand konstatera att hans vision och kvalité inte alltid går hand i hand.

"Det" består i huvudsak av två delar som vävs ihop. Den första delen (även om de nu inte går i kronologisk ordning i filmen) handlar om sju barn i 11-års åldern. Detta utspelar sig 1957-58. De är "The Losers Club", sju utstötta barn som finner glädje i varandras sällskap. I deras hemstad Derry finns det en obeskrivlig ondska som lurar och vart 27:e år måste det äta. Det lever främst på barn och de sju barnen befinner sig snart i något som närmast kan likna en mardröm, men som är högst verkligt. De måste besegra Det, vad det än må vara.

I den andra delen får vi följa sju vuxna personer. De har alla (med ett undantag) flyttat från Derry och lever, på ytan, flådiga liv. Men ett telefonsamtal från deras gamla hemstad får allt att rasa. "Det" är tillbaka. Och nu måste de alla tillbaka och möta sin barndoms fasor.

Tim Curry som clownen Pennywise har säkert fått fler än jag att fortfarande bli lite illa till mods när de ser en clown. Varenda höjt ögonbryn, snett leende och mening sitter där det ska och ger kalla kårar längs ryggraden. Han är fenomenal. Detsamma gäller barnskådespelarna som håller en hög klass. Jonathan Brandis som den stammande Bill, Jarred Blanchard som Henry Bowers, Seth Green som den skämtsamme och till lika delar irriterande Richie, alla gör det väldigt bra. För att inte tala om Brandon Crane som, tack vare rollen som Ben Hanscom kammade hem Young Artist Award 1991.
Vuxendelen är den del av filmen som tyvärr inte riktigt fungerar. Inte bara på grund av ganska dåliga specialeffekter, de skulle man faktiskt (med vissa svårigheter måhända) kunna ha överseende med. Men skådespelarna lämnar så mycket mer att önska. Deras karaktärer känns trötta och ingen känns riktigt äkta. Kanhända lades det ned så mycket krut på barndelen att de var tvungna att hasta sig igenom vuxendelens manus? Jag vet inte hur det ligger till men det känns som en rimlig förklaring.

På det stora hela är ”Det” en bra och riktigt ruggig film. Den skulle fått en 3:a av mig om jag sett den nu och inte hade någon tidigare anknytning till den. Men eftersom den skrämde skiten ur mig, och många andra, under tidigt 90-tal blir det en 4:a. Jag brukar vara emot att ge nostalgibetyg, men det är omöjligt att inte göra det med tanke på hur ”Det” påverkat mitt filmtittande som vuxen. Hade filmen däremot varit lika bra rakt igenom skulle den fått en 4:a oavsett.

Har ni inte läst boken än har ni något att se fram emot.

Slutligen: Jonathan Brandis och John Ritter, R.I.P.

dumbass 8 har röstat

av dumbass