Recension av Die Hard - Hämningslöst

År: 1995
18/2 2003
Recenserad av humlan80
D
ie Hard trilogin handlar om en polis som heter John McClane (Bruce Willis). Han är en tuff polis som inte är rädd för tuffa tag. I denna och sista delen blir han återkallad i tjänst då en man efter ett bombattentat tar kontakt med polisen och frågar efter McClane. Detta blir början på en "katt och råtta"-lek som för McClane på en resa över hela stan i rasande fart. Om McClane inte hinner utföra vissa uppdrag kommer "Simon" som mannen kallar sig, att spränga på nytt någonstans i stan. Som McClanes motvillige partner Carver ser vi Samuel Jackson, som av misstag blir indragen i leken.

Själv tycker jag filmen är underbar, tröttnar aldrig på den. Filmen har för det första en skön story och rollkaraktärerna är realistiska och igenkännande. Willis tolkar sin karaktär bra och han ger gärnet till fullo. Jag som är ett Willis-fan tycker absolut den här trilogon är en av de bästa filmerna han är med i. Jag tycker filmen gör sig bra som actionfilm och älskar alla skämt som finns med. Tycker också om konceptet med katt och råtta-leken, det ger en härlig touch till filmen. Man får känslan av att man är med i filmen och vill hjälpa till lite här och var och personligen sitter jag fastklistrad varje gång jag ser den.

Sammanfattningsvis är detta en tuff actionfilm med mycket fart och roliga inslag. En film du bara måste se!

humlan80 14 har röstat

av humlan80