Recension av Die Hard 2

Ã…r: 1990
29/1 2004
Recenserad av JoeZ
O
dödlige McClane går igen.

Die Hard 2 är en ren action rulle. Nu hamnar John McClane på flygplatsen vid juletid, många väntar på sina släktingar att komma med flyget, inklusive John McClane spelad av Bruce Willis, han väntar på sin fru.
När flygplatsens torn tas över av ett gäng terrorister så tar John upp kampen med dem.

Detta är ren action vid kallt väder. Skott flyger överallt och dom har lyckas trycka in explosioner här och där. Samtidigt som Willis alltid verkar klara sig, hjälten vet ni.
Inte för att det är dålig action, den är smart och tar någon oväntad vändning. Filmteamet gör däremot vändingarna för tydliga, dem kastar bort värdefull tid på scener som inte behövs.
Bruce Willis prestation i den här filmen är kanske på inte i topp, statisterna verkar komma ur form, deras utrop är fyrkantiga och oövertygande. Vilket irriterar.

Däremot så är det en sån här actionrulle man kan titta på när man inte har något annat att göra för den är underhållande och tillräckligt bra för en regning vardagskväll. McClanes sarkastiska meningar fungerar perfekt.
Sen är Renny Harlins regi en fungerande faktor i det hela. Han verkar använda sig av moderna och smarta kameravinklar som passar perfekt in i en actionfilm. Han använder skådespelarna skickligt och har lyckats fått in den där härliga humorn på ett sätt som inte alls känns töntigt, vilket vissa actionrullar med lätt humor gör.

Detta är en film för er som älskar action och underhållning, och det är just det som räddar filmen på grund av att allt ska sprängas i bitar, personerna ska sitta i planen och vara rädda och någon måste rädda dagen, underhållning alltså.
Jag kom också att tänka på att jag inte är ett sånt stort fan av just action filmer och kanske jag är lite väl kritisk när det just kommer till action filmer, och om någon action film verkligen förtjänar en fyra så är det väl den här, för den gör just det: levererar ACTION.

Rollywood 2 har röstat
JoeZ 9 har röstat