Recension av Die Hard 4.0

År: 2007
27/6 2007
Recenserad av crawler
F
ör fjärde gången är det dags för John McClane att skjuta terrorister på löpande band, och lyckligtvis slipper vi i Sverige den extremt lökiga titeln ”Live Free or Die Hard” (och får istället nöja oss med det bara hyfsat lökiga ”Die Hard 4.0”). Få som uppskattat seriens tidigare delar lär bli besvikna. Det här är nämligen high concept i sin mest förädlade form, fullpackad med allt som förväntas och lite till.

Handlingen är simpel (som sig bör). Unga, snygga nätterrorister (med varsin gimmick: kung fu-terroristen, ackrobatterroristen, muskelterroristen och så vidare), med en iskall Timothy Olyphant i spetsen, tar över USA:s samlade nätverk i en uppblåst hämndaktion. Inte ens FBI:s Cyberavdelning kan hålla hackerbuset stången. Tur då att den nu till åldern komna McClane råkar hamna mitt i konflikten och kan styra upp läget med lite gammaldags och pålitligt övervåld. Då han uppenbarligen inte har hängt med i det senaste decenniets tekniska utveckling får han, visserligen motvilligt, hjälp av sin nya hackersidekick Matt Farrell (Justin ”Hi, I’m Mac” Long).

Motsättningen mellan den nya teknologin och old school-generationen är ständigt närvarande. McClane ställs hela tiden mot nya teknologiska faror, men lyckas alltid komma undan med fysiskt motstånd, och hans och Farrells relation är kryddad med en konstant generationsklyftesdialog. Oftast fungerar det bra. Farrell är en av de där sällsynta actionfilmssidekickarna som inte är galet påfrestande. Dessutom är det ur marknadsföringssynpunkt smart: Pappor som tar med sig sina söner på ”Die Hard 4.0” för lite hederlig manlig bonding har varsin karaktär att heja på.

Den teknologiska aspekten är annars filmens svagaste punkt. Visserligen är jag ingen expert, men jag har aldrig stött på en dator som låter ”frrrrrrrt, brrrrrrt, ktjktjktjktj” när den skriver text. I ”Die Hard 4.0” låter allt så, även i de (fåtaliga) scener där det inte förekommer datorer i bild. Det finns heller inga som helst gränser för vad terroristerna kan göra, eller för hur snabbt det går att utföra. ”Ge mig en ritning över vägtunneln” ryter Olyphant och får genast upp en animerad 3D-modell på skärmen (efter någon sekunds ”frrrrrrrt, brrrrrrt, ktjktjktjktj”). Men om man inte funderar så mycket och istället väljer att svälja hela kakan, så är det ändå snyggt utfört.

Sanningen är dessutom att man knappast hinner fundera så mycket. Regissören Len Wiseman ger liksom inte så mycket utrymme till eftertanke. Däremot en hel massa utrymme till ”Die Hard 4.0”:s starkaste sida: Fullkomligt bindgalen över-toppenaction av allra finaste märke. McClane blir karatesparkad ut genom ett fönster tre våningar upp, hoppar in i en bil, kör upp de tre våningarna och på karatesparkaren som hamnar på motorhuven, genom fem-sex väggar, ner i ett hissschakt där de blir hängande och börjar slåss. McClane kastar sig från en exploderande långtradare och hamnar på ett jetplan i luften. Det är helt enkelt en fruktansvärt intensiv upplevelse. Dessutom är det befriande med en actionfilm som inte är så slickad och CGI-beroende som alltför många genrefränder är. McClane blir smutsigare och blodigare, haltar och frustar, skjuter buset utan att blinka och är mer seglivad än någonsin. Han kastar sig från explosioner i enorma och riktigt snygga scenerier. Allt känns nära, rått och brutalt. Precis som Bruce Willis själv.

Trovärdighetsproblemen till trots (förväntar sig någon trovärdighet? Det är ju ”Die Hard 4.0”) är det här den bästa actiofilmen sen ”Casino Royale”. Dessutom garanterat fri från poker.

lamotta 9 har röstat
Kahlroth 6 har röstat