Recension av Die Hard

Ã…r: 1988
28/4 2003
Recenserad av weng-weng
D
et är julafton 1988. New York-polisen John McClane flyger till Los Angeles för att fira högtiden med sin fru, Holly på julfesten på hennes jobb i en stor skyskrapa. Samma kväll anländer ett gäng tyska terrorister till byggnaden för att hämta ut 640 miljoner dollar i obligationer som förvaras i bolagets bankvalv. Deras metoder är hårda och snart blir det ett gisslandrama på en våning högt upp i huset, men skurkarna hade inte räknat med McClane?

Den amerikanska actionkomedin drog in enorma mängder med pengar under en period på det sena 80- och tidiga 90-talet. Dödligt vapen-filmerna, 48 timmar, ja allt som Murphy och Gibson rörde vid verkade generera ordentliga kassaklirr. Men kungen vara ändå alltid Bruce Willis och det var på grund av denna film. Det var här han framodlade och befäste alla sina adelsmärken; den släpiga rösten, den sneda mungipan, den svarta humorn, och arbetade med en regissör som gav det utrymme som krävdes. För John McTiernan formligen älskar Willis stil.

Actionkomedin blev en genre för de insatta. En självspeglande och självkommenterande samling filmer som gick att uppskatta mer om det fanns en viss förförståelse för genrens ramar och regler. Sålunda nämns här både Rambo och Schwarzenegger (även om den senare har översatts med ?King Kong? i den svenska biotextningen?).
Det var filmer som samtidigt attraherade med explosioner, slagsmål och allt annat som tidens andra actionfilmer erbjöd, men som samtidigt distanserade detsamma genom att slänga in en nypa skämt mitt i så att det inte skulle bli så allvarligt. One-linern var ett givet vapen att arbeta med och gjorde alla genrens stora pojkar berömda. Utan one-liner, ingen actionhjälte.
På den punkten är Die Hard definitivt Willis stora stund. Vissa bitar av filmen tycks hans manus nästan endast bygga på minnesvärda små meningar och hårdhudade ord, som om han hoppade fram på dem som utlagda stepping stones utan att behöva något annat än ett par rena raka smockor emellanåt för att kunna guida oss genom filmen.

För även om det är en one-linersafton är det här handlingarnas och dådkraftens film. De två parallella historierna berättar dels om Willis försök att sätta dit terroristerna, och dels om hans inre uppvaknande som sakta resulterar i att han vill rädda sitt sammanfallande äktenskap. Ur ett perspektiv lider jag verkligen med honom (och Los Angeles byggnadsnämnd också för den delen) för att det ska krävas att en halv skyskrapa tas isär för att han ska förstå att han skulle stöttat sin fru mer i karriären, men bättre att komma till insikt sent än aldrig.

Det går förstås också att glädjas åt allt som gjorde 80-talet så vackert; glasögon med röda bågar, löst sittande luftiga damkavajer, terrorister med långt fönat hår och förstås Run DMC som hörs på soundtracket.

Det finns mycket elakt att säga om filmen, som att den bygger på stereotyper och delvis därför blir mycket förutsägbar. Media är skurk och svarta karaktärer utgör comic relief. Kvinnor ska räddas.
Men å andra sidan är det här en film där inget lämnas åt slumpen. Det är en build up som heter duga och som också får sin förlösning senare i filmen genom explosioner och actionscener. Allt görs efter den perfekta manusmanualen och varje liten plantering, från rolexklockor till kokainsniffning, plockas upp senare, varje rörelse har ett syfte.

Bäst är förstås Alan Rickman som gör sin paradroll som terroristledaren Hans Gruber, en man utan känslor och skrupler men full av iskalla idéer, hybris och pengahunger. Hans presentation i lång mörk rock hör till dem man inte glömmer. Se den och glädjas och våndas om vart annat.

Rollywood 3 har röstat
weng-weng 11 har röstat