Betyg idag: 1 225 Besökare idag: 5 615

År: 1971
3/1 2004
Recenserad av Bobby Peru
D
irty Harry producerades 1969, men släpptes så sent som 1971. Då gjorde en annan klassisk snut-film entré: den ännu bättre The French Connection. Den må vara bättre och tuffare i sin dokumentära skildring av poliser, men Dirty Harry är definitivt coolare. Och den har ju Clintan.

Clint Eastwood är mest känd för sitt medverkande i spagetti-västernfilmer av Sergio Leone. Men Dirty Harry är tveklöst hans mest kända roll tillsammans med Blondie i Den Gode, Den Onde, Den Fule. Regissören Don Siegel hade gjort science-fiction-klassikern Världsrymden Anfaller, och kom senare att göra fler filmer med Clintan; bland annat Coogan's Bluff och Flykten från Alcatraz.

När Dirty Harry kom fick den skarp kritik för att den förskönade poliser som är vana att ta lagen i egna händer.
Och det är någonting som "Dirty" Harry Callahan gör jämt.
Men man ska inte glömma att filmen är dedikerad till San Francisco-snutar som har dött i tjänsten.

Filmen bygger löst på fallet "The Zodiac Killer", som aldrig klarades upp. Zodiac Killer mördade flera i San Francisco, troligen var han en sniper (krypskytt). I filmen jagar Harry en skurk som heter Scorpio. Han är en livsfarlig psykopat som skjuter på folk från hustak. En dag blir han upptäckt, men flyr därifrån. Han kidnappar en flicka som Harry måste rädda. Scorpio kräver lösensumma. Det blir en katt och råtta-lek på liv och död när smarte boven Scorpio blir jagad av tuffingen Dirty Harry!

Clintan må inte vara världens bästa skådis, men hans lite torra, tillbakadragna stil passar perfekt i denna polis-thriller. Han är som gjord för Harry, precis som Gene Hackman var som Popeye Doyle i The French Connection.
Från början var det dock tänkt att Frank Sinatra skulle ha spelat rollen, men han skadade sig själv i en olycka.
Paul Newman, John Wayne och Steve McQueen var "nominerade" de med, men "vann" inte rollen.

Andrew Robinson är en skrämmande psykopat, och han spelar så elakt att han blev mordhotad. Regin är perfekt av Don Siegel, som skapar en skön San Francisco-atmosfär med ett funkigt jazz-soundtrack i bakgrunden till de tuffa miljöerna. Det som är värt att veta är att Clintan regisserade två scener åt Don, då han var sjuk. Men så var ju Clintan regissör på den tiden också.

Filmens lite ytliga manus syns inte så mycket. Filmens regi är så tajt, Clintan är så cool, miljöerna är så atmosfärrika och action-effekterna så bra gjorda, att man inte märker av handlingen. Spänningen påverkas inte ett dugg.

Den som vill ha ultimat realism får ta French Connection av William Friedkin, men Dirty Harry är också ett bra val.
Så, se Dirty Harry för att det är en stilbildande film från 1970-talet, då många inflytelserika filmer gjordes.

Clintans viftande med sin .44 magnum fortsatte i ytterligare fyra filmer (Magnum Force, The Enforcer - Hårdingen, The Dead Pool och Sudden Impact), men den här är bäst. Den var en enorm framgång på bio, där folk drömde sig bort i polis-landet, att själva gå över lagen.
Så dom var tvungna att göra fler Dirty Harry-filmer.

Clintan är fortfarande cool i dag, men här var han coolast.

AddeColciago 3 har röstat

Split
Låt den rätte komma in
House on the Hill
Dennis firar jul
Tomtetass och jakten på julen
Skräcken i svarta lagunen
Austin Powers: The Spy Who Shagged Me