Recension av District 9

Ã…r: 2009
27/8 2009
Recenserad av sethgecko
P
å pappret är det en väldigt intressant idé att skildra apartheid med utomjordingar som offer för rasism, men funkar det på film?
District 9 tar sin början som en dokumentär. Där det berättas att utomjordingarna kom till Sydafrika och Johannesburg för ca 25 år sedan och snabbt blev placerade i ett slags flyktingläger som sedan permanterades och fick namnet District 9. Filmen tar fart när befolkningen i Johannesburg har fått nog av utomjordingarna och myndigheterna bestämmer sig för att flytta dessa till ett nytt område, långt från Johannesburg. Filmens hjälte heter Wikus Van De Merwe och är en kontorsråtta för företaget MNU. MNU är ett privat vaktbolag ungefär och är ansvariga för att flytta utomjordingarna. Wikus är precis som de andra människorna i filmen väldigt fördomsfull mot utomjordingarna och använder den nedsättande termen ”räkor” för att beskriva dem, men någonting händer Wikus och han förändrar attityden.

Att filmen utspela sig som en dokument är intressant och det ger en känsla av verklighet som är svåröverträffbar. Dock känns det lite som ett avsnitt av amerikanska The Office när Wikus går runt i kåkstaden där utomjordingarna bor. Dokumentarkänslan bryter verkligen inte den fjärde väggen, men det känns ändå som en bra idé. Om dokumentarkänslan ger filmen en komedisk touch så blir det mer skräckbetonat när det dokumentära slutar. Det är en intressant brytning och påminner om From Dusk till Dawn och brytningen mellan thriller och skräck som sker där.

Förhandsrapporterna på District 9 har gjort gällande att Peter Jackson haft rätt mycket att säga till om, trots att han inte skrivit manus eller regisserat utan bara producerat. Märks det? Nja. Först måste man ju särskilja vad som är Peter Jacksons stil och det är inte det lättaste. Är det hober som rusar runt och blir jagade genom skogar? Nä, det är ju Tolkien det. Är det jätteapor som rusar runt i New York? Nä, det var ju Merian C. Cooper och Ernest B. Schoedsack. Är det nyzeeländska draman om förbjuden kärlek. Kanske, men Jacksons stil kan ju lika mycket vara splatter/gore-komedier. Kort sagt, att särskilja Jacksons stil är extremt svårt, för att inte säga omöjligt och trots allt är det ju inte Jackson som regisserat District 9.

Jag återkommer till likheten med amerikanska The Office. Wikus känns som Michael Scott (Steve Carell) i The Office. Han försöker vara alla till lags och lite rolig sådär, men det funkar inget vidare och hans nervositet lyser igenom hela tiden. Problemet med filmen och Wikus karaktär är att han inte känns särskilt sympatisk, inte ens när han börjar förändras är han sympatisk och därför blir det svårt att få någon sympati med honom och det han försöker göra. Mot slutet blir det mest E.T. av alltihop och det kanske är en bra måttstock för somliga, för mig är det inte det. Visst, stundtals är det jättebra, men framförallt är det den första halvan av filmen, sedan blir det en lång sträcka till ett rätt förutsägbart slut.

frienatic 11 har röstat
AddeColciago 8 har röstat