Recension av Django Unchained

Regissör: Quentin Tarantino
År: 2012
22/1 2013
Recenserad av Fetjocke
Django Unchained börjar mycket lovande, med en ur skuggorna plötsligt uppdykande antihjälte som gör rent hus bland ondskefulla figurer. Handlingen dansar lekfullt vidare, lätt absurd, på gränsen till surrealistisk, med oväntade vändningar som bär den osannolika huvudduon från oundvikliga nederlag till triumf. Tarantinos westernfilm, med söderns slaveri som tacksam men ovanlig fond, har verkligen alla rätt i början; förutom att slaveriet i USA är ett angeläget och bortglömt ämne, så passar det Tarantinos hämndtema perfekt.

Vi minns Cristoph Waltz fantastiska rollprestation som den synnerligen obehaglige nazistofficeren i Inglorious Basterds. Här spelar han en figur som ligger mycket nära nämnda nazist - det är samma karikatyr av europeisk stropp - men lyckas framställa honom som sympatisk, trots att han är en prisjägare - en av de mest bespottade yrkesrollerna i filmvärlden, i synnerhet inom westerngenren.

Lika elegant som Waltz europeiske prisjägare tar Tarantino oss med på en välregisserad åktur; han låter våra hjältar, som vi lär oss att tycka alltmer om, med list och skicklighet sopa banan med diverse avskyvärda individer. Och langar in några riktigt roliga scener som socker på laxen.

Men sedan händer något: Intrigens huvudkonflikt rullar igång och då tappar hela filmen fart, tvärt emot vad man skulle vänta sig. Tarantino tar sig verkligen tid att bygga upp motsättningarna, men han drar det hela ett varv för långt; man får tid över att notera luckor i manuset, börjar undra om inte våra hjältar ska skrida till verket någon gång och konstaterar att den här filmen kommer dra ut på tiden.

Sedan, när allt ställs på sin spets, huvudpersonerna är inträngda i ett hörn och klimax nås, så förlorar sig filmen i Tarantinos regelmässiga våldsorgier. Jag har inte speciellt svårt för våld på duken och störs inte nämnvärt av att någon går ett fruktansvärt öde till mötes, åtminstone inte om det är en karaktär jag lärt mig tycka illa om, men våldets huvudsakliga funktion i sådana här filmer är, enligt min mening, att leverera hämnd och känslomässig förlösning. Vi vill byta ut den frustration vi känner av att de elaka typerna får hålla på mot ett skönt "Ha! Där fick den jäveln!". Tyvärr tappas det momentet bort, när ketchupfontänerna sätter igång. Filmen koncentrerar sig såpass i själva våldsutövandet att man glömmer bort varför, vilket är lite synd, eftersom så mycket tid och energi har lagts på att bygga upp konflikten. Tempot, som sådana förlösningar är så beroende av, blir alldeles för lågt och det känns mer som VM i konståkning än en actionfilm.

Det är några rollprestationer som förtjänar att nämnas. Förutom Waltz tyske prisjägare, vars oscarsnominering känns lite skåpmat med tanke på att rolltolkningen ligger såpass nära den han vann med förra året, är di Caprio stabil som den dekadente och ondskefulle plantageägaren. Men min favorit är nog Samuel L Jackson som illistig husslav och femtekolonnare, en bra bit från hans vanliga machohårdingar.

Sammanfattningsvis är filmen mycket bra initialt, med tajt manus och underhållande teaterprestationer, men tappar tempo mot slutet och är åtminstone en halvtimme och några intrigkrumbukter för lång, vilket tyvärr drar ner betyget ett snäpp, till en mycket stark trea.

rikirock 4 har röstat
Mihon86 3 har röstat