Betyg idag: 1 010 Besökare idag: 5 701

År: 2004
10/2 2005
Recenserad av Mr_v
B
en Stiller är ju numera med i varannan film man hittar i videohyllan, hur har han tid med allt? Inte mig emot, i och för sig, jag tycker han är ganska rolig. Men med en så hög produktionsnivå är det inte konstigt att några av hans filmer blir lidande, allt karln gör kan ju inte bli bra. Tyvärr känns Dodgeball precis som en sån "mellanfilm".

Handlingen är enkel och föga orginell: Vince Vaughn driver ett sunkigt gym där losers och outsiders hänger medan Ben Stiller driver ett toppmodernt trendgym med mottot "Vi är bättre än dig, och vi vet det". Självklart vill Stiller köpa upp det sympatiska gymet, och enda chansen för Vaughn och hans orginal till polare att rädda gymet är att vinna en turnering i den udda sporten dodgeball. Dodgeball går i korthet ut på att kasta bollar på varandra för att "bränna ut" varandra.

Ja, handlingen är inte mycket att orda om som ni ser. Alla kan räkna ut med röven och en krita hur det hela slutar. Att ploten inte är särkilt orginell spelar inte heller så stor roll om man lyckats fylla filmen med roliga skämt. Så är dock inte fallet här, det är glest mellan skratten. Det är självklart tänkt att det är Stillers superdiviga gymägare som ska dra ner flabben (en karaktär som påminner inte så lite om hans karaktär Zoolander), men inte heller det ros i land. Stiller känns trött, och lite som om han går på tomgång. Han har gjort den här typen av roller många gånger förut, och kanske börjar han själv tröttna på karaktärstypen.
Vaughn är väl godkänd i sin rätt menlösa roll som godhjärtad halvslusk, men det gäng "knäppa" karaktärer han har med sig känns föga underhållande. Det mest innovativa i det porträttgalleriet är en man som tror han är pirat, och det lockade i alla fall inte mig till några gapflabb.

Nåja, helt utan poänger är inte rullen. Det finns några klart godkända skämt, och det hela blir aldrig riktigt tråkigt. Dessutom lyfts rullen av ett par roliga cameos, som inte ska avslöjas här.
Sammanfattningsvis: Ingen skrattfest, men okej underhållning för en regnig söndag när tv:n inte bjuder på något kul...

Rollywood 0 har röstat
Mr_v 13 har röstat

av Mr_v
Dark Skies
Dodgeball
Sky Captain and the World of Tomorrow

The Roommate
The Revenant
Ett päron till farsa firar jul
The Voices
Split
Låt den rätte komma in
House on the Hill
Dennis firar jul
Tomtetass och jakten på julen
Skräcken i svarta lagunen
Austin Powers: The Spy Who Shagged Me