Recension av Dödlig skörd

Ã…r: 1973
24/9 2005
Recenserad av Greenleaf
E
n ung flicka reporteras försvunnen och en polis tar sig an fallet, som leder till en ö befolkad av en minst sagt religiös sexsekt. Polisen börjar misstänka att flickan har använts som offer till gudarna och gör allt för att ta reda på vad som ligger bakom försvinnandet.

Ja, det här var en minst sagt udda deckarhistoria. Med det menar jag att det är väldigt många flumfaktorer som bidrar till att det inte är en helt vanlig thriller, utan det finns massa konstiga händelser, som är logiska att ta med eftersom filmen behandlar en religiös sekt, och vi vet alla hur flummiga såna kan vara.

Ett bra flumexempel är alla konstiga sånger som människorna plötsligt brister ut i, samtidigt som vi får se många danser, som i vissa fall är rätt erotiska. Till exempel en lång scen där svenska bondbruden Britt Ekland dansar naken i ca 3-4 minuter i sitt hotellrum. Det låter konstigt och det är lite konstigt när man tittar på det, men samtidigt förstår man varför det är där. Även bakgrundsmusiken känns lite för sprallig för en thriller och jag tyckte inte riktigt om det valet av musik. Tror att den skulle ha blivit lite mer spännande om man hade haft lite intensivare musik.

Skådespeleriet i filmen funkar bra i alla fall. Edward Woodward spelar huvudrollen som polisdetektiven som ska undersöka fallet om den saknade flickan på ön och han spelar bra. Man skulle bete sig som honom om man kom till en ö befolkad av en religiös sexsekt, så han känns mycket bra i huvudrollen. Även Christopher Lee som Lord Summerisle, ledaren på ön, gör en bra roll och än en gång tar han till fördel den mörka basrösten som han äger. Britt Ekland gör ingen vidare prestation, men jag har aldrig tyckt att hon är särskilt bra.

Allt som allt är det här en detektivfilm som flummar ut lite för mycket för min smak. Det hade varit bättre om man hade ökat på spänningen, för den delen var väldigt bra i den här filmen. Filmen är sevärd, men inte så mycket mer än det.

Greenleaf 17 har röstat

av Greenleaf